OPERATION RYKTET

ร–vningen รคr lik viskleken men mer verklig. Eleverna fรฅr lyssna pรฅ ett rykte och berรคtta det vidare istรคllet fรถr att viska.
Syfte med รถvningen: Syftet med RYKTET รคr att ge eleverna en klarare bild av vad ett rykte egentligen รคr och hur enkelt det kan fรถrรคndras med nรฅgra fรฅ personer inblandade.
betheherokortenv3_Rityta 1 kopia 18

VAD BEHร–VS Fร–R DENNA ร–VNING

  • Fรถrberedelsetid 5 minuter

  • Nej, inget material behรถvs

  • Ingen teknik behรถvs

Sรฅ hรคr fรถreslรฅr vi att du genomfรถr รถvningen.

I HEROBOX finns ett ryktekort.
1. Elev 1 fรถljer med dig ut frรฅn klassrummet fรถr att lyssna pรฅ ryktet som spelas upp genom att lรคraren scannar RYKTE Rรถd
2. Elev 2 fรฅr sedan gรฅ ut frรฅn klassrummet fรถr att hรถra ryktet frรฅn elev 1
3. Elev 1 gรฅr in i klassrummet igen och ropar ut elev 3 som fรฅr hรถra ryktet av elev 2: osv..
4. Nรคr alla elever fรฅtt hรถra ryktet fรฅr sista eleven presentera vad den hรถrt infรถr hela klassen
5. Efter att sista eleven har presenterat fรฅr elev 1 berรคtta vad den hรถrt
6. Spela upp ryktet och berรคtta syftet med รถvningen

Frรฅgestรคllningar till ryktet:
Ska man tro pรฅ allt man hรถr?
ร„r det en vรคn berรคttar alltid sant?
Kan ett rykte leda till mobbning?

Kรคllkritik med 3 frรฅgor:
ร„r det sant? ร„r det snรคllt? ร„r det nรถdvรคndigt?

Tips: Fรถr att รถvningen skall gรฅ smidigt och snabbt stรคll klassen i ett ledย eller bestรคm i fรถrvรคg vilken turordning eleverna gรฅr ut fรถr att lyssna pรฅ ryktet.

OPERATION RYKTET

ร–vningen รคr lik viskleken men mer verklig. Eleverna fรฅr lyssna pรฅ ett rykte och berรคtta det vidare istรคllet fรถr att viska.
Syfte med รถvningen: Syftet med RYKTET รคr att ge eleverna en klarare bild av vad ett rykte egentligen รคr och hur enkelt det kan fรถrรคndras med nรฅgra fรฅ personer inblandade.
betheherokortenv3_Rityta 1 kopia 18

VAD BEHร–VS Fร–R DENNA ร–VNING

  • Fรถrberedelsetid 5 minuter

  • Nej, inget material behรถvs

  • Ingen teknik behรถvs

Sรฅ hรคr fรถreslรฅr vi att du genomfรถr รถvningen.

I HEROBOX finns ett ryktekort.
1. Elev 1 fรถljer med dig ut frรฅn klassrummet fรถr att lyssna pรฅ ryktet som spelas upp genom att lรคraren scannar RYKTE Rรถd
2. Elev 2 fรฅr sedan gรฅ ut frรฅn klassrummet fรถr att hรถra ryktet frรฅn elev 1
3. Elev 1 gรฅr in i klassrummet igen och ropar ut elev 3 som fรฅr hรถra ryktet av elev 2: osv..
4. Nรคr alla elever fรฅtt hรถra ryktet fรฅr sista eleven presentera vad den hรถrt infรถr hela klassen
5. Efter att sista eleven har presenterat fรฅr elev 1 berรคtta vad den hรถrt
6. Spela upp ryktet och berรคtta syftet med รถvningen

Frรฅgestรคllningar till ryktet:
Ska man tro pรฅ allt man hรถr?
ร„r det en vรคn berรคttar alltid sant?
Kan ett rykte leda till mobbning?

Kรคllkritik med 3 frรฅgor:
ร„r det sant? ร„r det snรคllt? ร„r det nรถdvรคndigt?

Tips: Fรถr att รถvningen skall gรฅ smidigt och snabbt stรคll klassen i ett ledย eller bestรคm i fรถrvรคg vilken turordning eleverna gรฅr ut fรถr att lyssna pรฅ ryktet.

  • TAR CA 20 MINUTER ATT GENOMFร–RA

  • Gร–RS individuellt, med hela klassen

  • Handlar om om Krรคnkningar, Konsekvenser, Rykten & kรคllkritik, Sprรฅkbruk, Fรถrdomar

  • Nej, inget material behรถvs Fร–R ATT Gร–RA ร–VNINGEN

  • Efter รถvningen skall ni prata lite om รถvningen