I HEROBOX finns ett ryktekort.
1. Elev 1 fรถljer med dig ut frรฅn klassrummet fรถr att lyssna pรฅ ryktet som spelas upp genom att lรคraren scannar RYKTE Rรถd
2. Elev 2 fรฅr sedan gรฅ ut frรฅn klassrummet fรถr att hรถra ryktet frรฅn elev 1
3. Elev 1 gรฅr in i klassrummet igen och ropar ut elev 3 som fรฅr hรถra ryktet av elev 2: osv..
4. Nรคr alla elever fรฅtt hรถra ryktet fรฅr sista eleven presentera vad den hรถrt infรถr hela klassen
5. Efter att sista eleven har presenterat fรฅr elev 1 berรคtta vad den hรถrt
6. Spela upp ryktet och berรคtta syftet med รถvningen
Frรฅgestรคllningar till ryktet:
Ska man tro pรฅ allt man hรถr?
รr det en vรคn berรคttar alltid sant?
Kan ett rykte leda till mobbning?
Kรคllkritik med 3 frรฅgor:
รr det sant? รr det snรคllt? รr det nรถdvรคndigt?
Tips: Fรถr att รถvningen skall gรฅ smidigt och snabbt stรคll klassen i ett ledย eller bestรคm i fรถrvรคg vilken turordning eleverna gรฅr ut fรถr att lyssna pรฅ ryktet.
I HEROBOX finns ett ryktekort.
1. Elev 1 fรถljer med dig ut frรฅn klassrummet fรถr att lyssna pรฅ ryktet som spelas upp genom att lรคraren scannar RYKTE Rรถd
2. Elev 2 fรฅr sedan gรฅ ut frรฅn klassrummet fรถr att hรถra ryktet frรฅn elev 1
3. Elev 1 gรฅr in i klassrummet igen och ropar ut elev 3 som fรฅr hรถra ryktet av elev 2: osv..
4. Nรคr alla elever fรฅtt hรถra ryktet fรฅr sista eleven presentera vad den hรถrt infรถr hela klassen
5. Efter att sista eleven har presenterat fรฅr elev 1 berรคtta vad den hรถrt
6. Spela upp ryktet och berรคtta syftet med รถvningen
Frรฅgestรคllningar till ryktet:
Ska man tro pรฅ allt man hรถr?
รr det en vรคn berรคttar alltid sant?
Kan ett rykte leda till mobbning?
Kรคllkritik med 3 frรฅgor:
รr det sant? รr det snรคllt? รr det nรถdvรคndigt?
Tips: Fรถr att รถvningen skall gรฅ smidigt och snabbt stรคll klassen i ett ledย eller bestรคm i fรถrvรคg vilken turordning eleverna gรฅr ut fรถr att lyssna pรฅ ryktet.