BRA KOMPIS RECEPTET

Eleverna reflektera vilka egenskaper/ingredienser en bra kompis ska ha. Därefter skriver de ner ingredienserna i ett recept.
Syfte med övningen: Reflektera över vilka ingredienser/egenskaper en bra kompis ska ha.
Spices on black background

VAD BEHÖVS FÖR DENNA ÖVNING

  • Förberedelsetid 10 minuter

  • Färdig mall - Kompis Recept

  • Ingen teknik behövs

Så här föreslår vi att du genomför övningen.

1. Dela ut den färdiga mallen – Kompis Recept till alla elever.

2. Eleverna skall nu få fundera och sedan skriva in de egenskaper de tycker en bra kompis ska ha

3. När eleverna skrivit klart receptet är det dags att hänga upp alla recept på väggen/tavlan. Gå igenom reflektera och samtala.

4. Eleverna får jämföra sina recept med varandra. Gå igenom, reflektera och samtala de olika recepten och ingredienserna.

5. Reflektera med klassen vilken/vilka ingredienser/egenskaper som majoriteten av eleverna har använt. Varför var den egenskapen viktig? Kan ni ge exempel på vad den egenskapen betyder och hur man använder den?

Fortsätt jobba med begreppen och reflektera vad vissa ord betyder. Exempelvis egenskapen Snäll:

Hur är man snäll?
Hur känns det att vara snäll?
Hur känns det när någon är snäll mot dig?

BRA KOMPIS RECEPTET

Eleverna reflektera vilka egenskaper/ingredienser en bra kompis ska ha. Därefter skriver de ner ingredienserna i ett recept.
Syfte med övningen: Reflektera över vilka ingredienser/egenskaper en bra kompis ska ha.
Spices on black background

VAD BEHÖVS FÖR DENNA ÖVNING

  • Förberedelsetid 10 minuter

  • Färdig mall - Kompis Recept

  • Ingen teknik behövs

Så här föreslår vi att du genomför övningen.

1. Dela ut den färdiga mallen – Kompis Recept till alla elever.

2. Eleverna skall nu få fundera och sedan skriva in de egenskaper de tycker en bra kompis ska ha

3. När eleverna skrivit klart receptet är det dags att hänga upp alla recept på väggen/tavlan. Gå igenom reflektera och samtala.

4. Eleverna får jämföra sina recept med varandra. Gå igenom, reflektera och samtala de olika recepten och ingredienserna.

5. Reflektera med klassen vilken/vilka ingredienser/egenskaper som majoriteten av eleverna har använt. Varför var den egenskapen viktig? Kan ni ge exempel på vad den egenskapen betyder och hur man använder den?

Fortsätt jobba med begreppen och reflektera vad vissa ord betyder. Exempelvis egenskapen Snäll:

Hur är man snäll?
Hur känns det att vara snäll?
Hur känns det när någon är snäll mot dig?

  • TAR CA 30 MINUTER ATT GENOMFÖRA

  • GÖRS individuellt

  • Handlar om om Vänskap, Empati

  • Färdig mall - Kompis Recept FÖR ATT GÖRA ÖVNINGEN

  • Lära sig värdera goda egenskaper hos sig själv och andra