WALK IN MY SHOES

Reflektera och respektera varandras olikheter
Syfte med övningen: Se andras och sitt eget perspektiv. Reflektera: Vem vill jag vara. Vad vill jag lämna för avtryck.
Close-up of a person's legs in running shoes walking on a wet road lit by street lights during the evening, creating a reflective effect on the pavement.

VAD BEHÖVS FÖR DENNA ÖVNING

  • Förberedelsetid 5 minuter

  • Färdig mall att skriva ut

  • Ingen teknik behövs

Så här föreslår vi att du genomför övningen.

1. Varje elev får ett papper med en färdig mall på en sko och skoavtryck.

2. Samtala om att alla människor är olika och man vet aldrig vad någon annan går i genom förens du “gått i dennes skor”.

3. Eleverna får nu designa sin sko och rita/skriva på skon om saker som skulle vara bra för andra att känna till (tex jag är rädd för hundar, jag har aldrig flugit, jag kan pratat flera språk, jag har två mammor, jag har blivit mobbad, min pappa är död, min mamma är sjuk, jag spelar tvärflöjt osv)

4. I skoavtrycken ska de skriva vad för typ av avtryck man vill lämna.( tex jag är respektfull, jag får andra att le osv)

5. Sätt upp bilderna och titta tillsammans, kanske lär man sig nya saker om flera i klassen som ökar förståelse för varandra.

Viktigt att varje elev själv får bestämma hur personliga saker man vill dela med sig av.

WALK IN MY SHOES

Reflektera och respektera varandras olikheter
Syfte med övningen: Se andras och sitt eget perspektiv. Reflektera: Vem vill jag vara. Vad vill jag lämna för avtryck.
Close-up of a person's legs in running shoes walking on a wet road lit by street lights during the evening, creating a reflective effect on the pavement.

VAD BEHÖVS FÖR DENNA ÖVNING

  • Förberedelsetid 5 minuter

  • Färdig mall att skriva ut

  • Ingen teknik behövs

Så här föreslår vi att du genomför övningen.

1. Varje elev får ett papper med en färdig mall på en sko och skoavtryck.

2. Samtala om att alla människor är olika och man vet aldrig vad någon annan går i genom förens du “gått i dennes skor”.

3. Eleverna får nu designa sin sko och rita/skriva på skon om saker som skulle vara bra för andra att känna till (tex jag är rädd för hundar, jag har aldrig flugit, jag kan pratat flera språk, jag har två mammor, jag har blivit mobbad, min pappa är död, min mamma är sjuk, jag spelar tvärflöjt osv)

4. I skoavtrycken ska de skriva vad för typ av avtryck man vill lämna.( tex jag är respektfull, jag får andra att le osv)

5. Sätt upp bilderna och titta tillsammans, kanske lär man sig nya saker om flera i klassen som ökar förståelse för varandra.

Viktigt att varje elev själv får bestämma hur personliga saker man vill dela med sig av.

  • TAR CA 30 MINUTER ATT GENOMFÖRA

  • GÖRS individuellt, med hela klassen

  • Handlar om om Vänskap, Empati

  • Färdig mall att skriva ut FÖR ATT GÖRA ÖVNINGEN

  • Eleverna får en större förståelse för varandra och perspektivet att alla har sin historia.