SWIPE RIGHT

Reflektion av vilka typer av kompisar man vill ha i sitt liv
Syfte med รถvningen: Att frรคmja reflektion kring egna och andras vรคrderingar, intressen och egenskaper, samt รถka fรถrstรฅelsen fรถr vad som รคr viktigt i relationer och vรคnskap.
herologga_Rityta 1 kopia 5

VAD BEHร–VS Fร–R DENNA ร–VNING

  • Fรถrberedelsetid 5 minuter

  • papper, penna

  • En dator, ipad eller mobil per elev

Sรฅ hรคr fรถreslรฅr vi att du genomfรถr รถvningen.

Steg-fรถr-steg:
Skriv en profil:
Varje elev fรฅr i uppdrag att skriva en anonym profil, dรคr de beskriver sig sjรคlva som om de skulle presentera sig pรฅ en “kompisplattform”.
Profilen ska innehรฅlla: Intressen (t.ex. fritidsaktiviteter, hobbies, musik, sport)
Personliga egenskaper (t.ex. utรฅtriktad, omtรคnksam, rolig, kreativ)
Vรคrderingar (t.ex. รคrlighet, lojalitet, respekt)
Styrkor och svagheter (vad de รคr bra pรฅ, och vad de kanske behรถver jobba pรฅ)

Anonym presentation:
Nรคr profilerna รคr klara samlar lรคraren in dem och presenterar dem anonymt fรถr klassen (utan namn eller bilder). Eleverna fรฅr hรถra varje profil lรคsas upp och notera sina intryck.

Swipe Right:
Eleverna fรฅr sedan vรคlja vilka profiler de skulle vilja “swipa hรถger” pรฅ, dvs. vilka personer de skulle kunna tรคnka sig att bli vรคn med utifrรฅn beskrivningen.
Detta kan gรถras genom att markera pรฅ ett papper eller genom en digital omrรถstning fรถr att bevara anonymiteten.

Sammanstรคllning:
Lรคraren sammanstรคller resultaten och presenterar om det fanns profiler som mรฅnga “swipade hรถger” pรฅ och vilka gemensamma egenskaper eller intressen dessa profiler hade.

Reflektion och diskussion:
Avsluta med en klassdiskussion dรคr ni reflekterar รถver resultaten:
Vรคrderade klassen pรฅ ett liknande sรคtt? โ€“ Var det vissa egenskaper eller intressen som รฅterkom och uppskattades av mรฅnga?
Vad ansรฅgs vara viktigt? โ€“ Vilka egenskaper eller vรคrderingar verkade vara mest attraktiva nรคr man letade efter vรคnskap?
Vad ansรฅgs vara mindre viktigt? โ€“ Var det nรฅgot som inte spelade sรฅ stor roll?
Varfรถr? โ€“ Diskutera varfรถr vissa egenskaper eller intressen kan vara mer betydelsefulla รคn andra nรคr man vรคljer vรคnner.

Reflektion kring sjรคlvkรคnnedom:
Lรฅt eleverna reflektera รถver vad de lรคrde sig om sig sjรคlva under รถvningen:
Hur kรคndes det att beskriva sig sjรคlv utan att visa sin identitet?
Var det nรฅgot i beskrivningen som de tรคnkte annorlunda pรฅ nรคr de hรถrde hur andra presenterades?

Om klassen inte รคr mogna att skriva personliga profiler, kan vรฅra fรคrdiga profiler anvรคndas.

SWIPE RIGHT

Reflektion av vilka typer av kompisar man vill ha i sitt liv
Syfte med รถvningen: Att frรคmja reflektion kring egna och andras vรคrderingar, intressen och egenskaper, samt รถka fรถrstรฅelsen fรถr vad som รคr viktigt i relationer och vรคnskap.
herologga_Rityta 1 kopia 5

VAD BEHร–VS Fร–R DENNA ร–VNING

  • Fรถrberedelsetid 5 minuter

  • papper, penna

  • En dator, ipad eller mobil per elev

Sรฅ hรคr fรถreslรฅr vi att du genomfรถr รถvningen.

Steg-fรถr-steg:
Skriv en profil:
Varje elev fรฅr i uppdrag att skriva en anonym profil, dรคr de beskriver sig sjรคlva som om de skulle presentera sig pรฅ en “kompisplattform”.
Profilen ska innehรฅlla: Intressen (t.ex. fritidsaktiviteter, hobbies, musik, sport)
Personliga egenskaper (t.ex. utรฅtriktad, omtรคnksam, rolig, kreativ)
Vรคrderingar (t.ex. รคrlighet, lojalitet, respekt)
Styrkor och svagheter (vad de รคr bra pรฅ, och vad de kanske behรถver jobba pรฅ)

Anonym presentation:
Nรคr profilerna รคr klara samlar lรคraren in dem och presenterar dem anonymt fรถr klassen (utan namn eller bilder). Eleverna fรฅr hรถra varje profil lรคsas upp och notera sina intryck.

Swipe Right:
Eleverna fรฅr sedan vรคlja vilka profiler de skulle vilja “swipa hรถger” pรฅ, dvs. vilka personer de skulle kunna tรคnka sig att bli vรคn med utifrรฅn beskrivningen.
Detta kan gรถras genom att markera pรฅ ett papper eller genom en digital omrรถstning fรถr att bevara anonymiteten.

Sammanstรคllning:
Lรคraren sammanstรคller resultaten och presenterar om det fanns profiler som mรฅnga “swipade hรถger” pรฅ och vilka gemensamma egenskaper eller intressen dessa profiler hade.

Reflektion och diskussion:
Avsluta med en klassdiskussion dรคr ni reflekterar รถver resultaten:
Vรคrderade klassen pรฅ ett liknande sรคtt? โ€“ Var det vissa egenskaper eller intressen som รฅterkom och uppskattades av mรฅnga?
Vad ansรฅgs vara viktigt? โ€“ Vilka egenskaper eller vรคrderingar verkade vara mest attraktiva nรคr man letade efter vรคnskap?
Vad ansรฅgs vara mindre viktigt? โ€“ Var det nรฅgot som inte spelade sรฅ stor roll?
Varfรถr? โ€“ Diskutera varfรถr vissa egenskaper eller intressen kan vara mer betydelsefulla รคn andra nรคr man vรคljer vรคnner.

Reflektion kring sjรคlvkรคnnedom:
Lรฅt eleverna reflektera รถver vad de lรคrde sig om sig sjรคlva under รถvningen:
Hur kรคndes det att beskriva sig sjรคlv utan att visa sin identitet?
Var det nรฅgot i beskrivningen som de tรคnkte annorlunda pรฅ nรคr de hรถrde hur andra presenterades?

Om klassen inte รคr mogna att skriva personliga profiler, kan vรฅra fรคrdiga profiler anvรคndas.

  • TAR CA 30 MINUTER ATT GENOMFร–RA

  • Gร–RS individuellt, med hela klassen

  • Handlar om om Vรคnskap, Empati

  • papper, penna Fร–R ATT Gร–RA ร–VNINGEN

  • Eleverna har fรฅtt reflektera och vรคrdera egenskaper som รคr mest vรคrdefulla hos en "Bra kompis"