MEMORY LOSS

Se hur andra uppfattar en. Stämmer det in med min egen självbild?
Syfte med övningen: Att stärka elevernas självbild och relationer genom att få höra hur andra uppfattar dem, och samtidigt reflektera över hur de själva ser på sina relationer.

VAD BEHÖVS FÖR DENNA ÖVNING

  • Förberedelsetid 5 minuter

  • penna, papper

  • Ingen teknik behövs

Så här föreslår vi att du genomför övningen.

Steg-för-steg:
Introduktion och parning:

Dela in eleverna i par, där de ska samarbeta två och två.

Scenario – Minnesförlust:
Förklara scenariot: Ena personen i paret (påhittat) har drabbats av minnesförlust. De har glömt vem de är och alla sina minnen.
Den andra personen får nu i uppdrag att hjälpa “den som glömt” genom att återberätta viktiga saker om dem.

Frågor för diskussion:
Ge eleverna dessa frågor att utgå från i sin dialog:
Hur skulle du beskriva mig? – Hur uppfattar du mig som person?
Berätta om ett minne vi har tillsammans. – Kan du dela med dig av ett minne vi upplevt tillsammans?
Vad skulle du ge mig för tips att tänka på? – Vilka råd eller insikter skulle du ge mig om jag behövde starta om och hitta tillbaka till mig själv?

Reflektion och diskussion:
När båda eleverna har beskrivit varandra och svarat på frågorna, samlas hela gruppen för en gemensam reflektion:
Hur kändes det att höra hur någon annan beskriver dig?
Var det något som överraskade dig?
Var det något du höll med om eller inte höll med om?
Låt eleverna dela sina tankar om hur det kändes att både ge och få återkoppling.

Denna övning kräver att eleverna känner sig trygga och gruppindelning är extremt viktigt.
Det blir väldigt intimt och det kan bli obekvämt för vissa.
Går även att utföra med text (skriva brev till varandra)

MEMORY LOSS

Se hur andra uppfattar en. Stämmer det in med min egen självbild?
Syfte med övningen: Att stärka elevernas självbild och relationer genom att få höra hur andra uppfattar dem, och samtidigt reflektera över hur de själva ser på sina relationer.

VAD BEHÖVS FÖR DENNA ÖVNING

  • Förberedelsetid 5 minuter

  • penna, papper

  • Ingen teknik behövs

Så här föreslår vi att du genomför övningen.

Steg-för-steg:
Introduktion och parning:

Dela in eleverna i par, där de ska samarbeta två och två.

Scenario – Minnesförlust:
Förklara scenariot: Ena personen i paret (påhittat) har drabbats av minnesförlust. De har glömt vem de är och alla sina minnen.
Den andra personen får nu i uppdrag att hjälpa “den som glömt” genom att återberätta viktiga saker om dem.

Frågor för diskussion:
Ge eleverna dessa frågor att utgå från i sin dialog:
Hur skulle du beskriva mig? – Hur uppfattar du mig som person?
Berätta om ett minne vi har tillsammans. – Kan du dela med dig av ett minne vi upplevt tillsammans?
Vad skulle du ge mig för tips att tänka på? – Vilka råd eller insikter skulle du ge mig om jag behövde starta om och hitta tillbaka till mig själv?

Reflektion och diskussion:
När båda eleverna har beskrivit varandra och svarat på frågorna, samlas hela gruppen för en gemensam reflektion:
Hur kändes det att höra hur någon annan beskriver dig?
Var det något som överraskade dig?
Var det något du höll med om eller inte höll med om?
Låt eleverna dela sina tankar om hur det kändes att både ge och få återkoppling.

Denna övning kräver att eleverna känner sig trygga och gruppindelning är extremt viktigt.
Det blir väldigt intimt och det kan bli obekvämt för vissa.
Går även att utföra med text (skriva brev till varandra)

  • TAR CA 40 MINUTER ATT GENOMFÖRA

  • GÖRS i par om två personer

  • Handlar om om Vänskap, Empati

  • penna, papper FÖR ATT GÖRA ÖVNINGEN

  • Perspektiv på hur andra ser och uppfattar en.