Material:
Vitt papper (ett per elev)
Mall pรฅ en vattenkanna (ett per elev)
Bild pรฅ en blommande blomma
Bild pรฅ en vissen blomma
Steg-fรถr-steg:
Varje elev fรฅr ett vitt papper, en mall pรฅ en vattenkanna, samt bilder pรฅ en blommande blomma och en vissen blomma.
Ha en inledande diskussion med eleverna kring hur blommor pรฅverkas av sin miljรถ. Fรถrklara att en blomma som befinner sig i en dรฅlig miljรถ (t.ex. utan vatten eller nรคring) kommer att vissna, medan en blomma i en bra miljรถ kan blomstra. Poรคngtera att man inte kan fรถrรคndra blomman sjรคlv, utan att det รคr miljรถn runt omkring som mรฅste fรถrรคndras fรถr att blomman ska mรฅ bra. Diskutera exempel som vattning, byta jord, eller ge nรคring.
Elevernas uppgift:
Varje elev fรฅr ett nytt vitt papper dรคr de ska rita sig sjรคlva som en blomma.
De fรฅr รคven en mall pรฅ en vattenkanna som de ska fylla med “nรคring” โ ord eller bilder som representerar vad de behรถver fรถr att mรฅ bra och vรคxa.
Fรถrslag pรฅ frรฅgor att stรคlla: Vad behรถver du i ditt liv fรถr att mรฅ bra och vรคxa? (Exempel: mat, sรถmn, familj, kรคrlek, lek, skratt, tillhรถrighet, bli sedd, respekterad, tid fรถr dig sjรคlv, osv.)
Sammanfattning och reflektion:
Nรคr eleverna รคr klara, sรคtt upp deras teckningar av blommor och kannor pรฅ vรคggen.
Diskutera tillsammans vad ni ser pรฅ vรคggen. Reflektera kring de olika behoven som eleverna har illustrerat och hur vi alla kan hjรคlpas รฅt fรถr att ge varandra “nรคring” och skapa en bra miljรถ fรถr alla.
Eleverna kan รคven bli pรฅminda om vad de sjรคlva behรถver fรถr att mรฅ bra och kanske fรฅ nya idรฉer kring hur de kan stรถdja andra.
Material:
Vitt papper (ett per elev)
Mall pรฅ en vattenkanna (ett per elev)
Bild pรฅ en blommande blomma
Bild pรฅ en vissen blomma
Steg-fรถr-steg:
Varje elev fรฅr ett vitt papper, en mall pรฅ en vattenkanna, samt bilder pรฅ en blommande blomma och en vissen blomma.
Ha en inledande diskussion med eleverna kring hur blommor pรฅverkas av sin miljรถ. Fรถrklara att en blomma som befinner sig i en dรฅlig miljรถ (t.ex. utan vatten eller nรคring) kommer att vissna, medan en blomma i en bra miljรถ kan blomstra. Poรคngtera att man inte kan fรถrรคndra blomman sjรคlv, utan att det รคr miljรถn runt omkring som mรฅste fรถrรคndras fรถr att blomman ska mรฅ bra. Diskutera exempel som vattning, byta jord, eller ge nรคring.
Elevernas uppgift:
Varje elev fรฅr ett nytt vitt papper dรคr de ska rita sig sjรคlva som en blomma.
De fรฅr รคven en mall pรฅ en vattenkanna som de ska fylla med “nรคring” โ ord eller bilder som representerar vad de behรถver fรถr att mรฅ bra och vรคxa.
Fรถrslag pรฅ frรฅgor att stรคlla: Vad behรถver du i ditt liv fรถr att mรฅ bra och vรคxa? (Exempel: mat, sรถmn, familj, kรคrlek, lek, skratt, tillhรถrighet, bli sedd, respekterad, tid fรถr dig sjรคlv, osv.)
Sammanfattning och reflektion:
Nรคr eleverna รคr klara, sรคtt upp deras teckningar av blommor och kannor pรฅ vรคggen.
Diskutera tillsammans vad ni ser pรฅ vรคggen. Reflektera kring de olika behoven som eleverna har illustrerat och hur vi alla kan hjรคlpas รฅt fรถr att ge varandra “nรคring” och skapa en bra miljรถ fรถr alla.
Eleverna kan รคven bli pรฅminda om vad de sjรคlva behรถver fรถr att mรฅ bra och kanske fรฅ nya idรฉer kring hur de kan stรถdja andra.