Denna övning sker i samband med lektion två. Av eleverna så rankas denna som absolut den mest lärorika. Övningen sker tillsammans med lektionen Äpplet innan, men vi har valt att plockat bort den sekvensen för att spara tid.
Kan man prata med barn om självmord. Ja all forskning visar att det är viktigt att prata med barn om känslor och allvarliga saker. Det är mer vi vuxna som känner obehag kring detta. Varje år försöker 5000 unga att ta sina liv. Många av dessa försök hade kunnat undvikits via samtal.
Denna övning visar också hur vi arbetar med QR-koder, samt hur vi får elever att engagera sig. Ibland kan det vara svårt med QR-koder så här kommer vi med tips om vad som bör kontrolleras innan:
- Säkerställa att alla enheter som eleverna använder kan läsa QR-koder. Om det inte fungerar så är det ofta bara en checkbox som skall bockas i.
- Se till att de projektorer och klassrum ni använder, ser till att det är mörkt så att filmen och blir ljus och färgstark. Vi använder filmer och ljud för att skapa känslor, så använd gärna de klassrum som har bäst utrustning för att ge bäst känsla.
- Använder man Chrombocks eller datorer kan man använda länkarna som finns i varje övning som leder till uppdragen/övningarna.
Denna övning sker i samband med lektion två. Av eleverna så rankas denna som absolut den mest lärorika. Övningen sker tillsammans med lektionen Äpplet innan, men vi har valt att plockat bort den sekvensen för att spara tid.
Kan man prata med barn om självmord. Ja all forskning visar att det är viktigt att prata med barn om känslor och allvarliga saker. Det är mer vi vuxna som känner obehag kring detta. Varje år försöker 5000 unga att ta sina liv. Många av dessa försök hade kunnat undvikits via samtal.
Denna övning visar också hur vi arbetar med QR-koder, samt hur vi får elever att engagera sig. Ibland kan det vara svårt med QR-koder så här kommer vi med tips om vad som bör kontrolleras innan:
- Säkerställa att alla enheter som eleverna använder kan läsa QR-koder. Om det inte fungerar så är det ofta bara en checkbox som skall bockas i.
- Se till att de projektorer och klassrum ni använder, ser till att det är mörkt så att filmen och blir ljus och färgstark. Vi använder filmer och ljud för att skapa känslor, så använd gärna de klassrum som har bäst utrustning för att ge bäst känsla.
- Använder man Chrombocks eller datorer kan man använda länkarna som finns i varje övning som leder till uppdragen/övningarna.