All ny forskning visar att vi måste våga prata med barn om allvarliga saker – det är så vi bygger empati och förändrar beteenden.
Denna övning tillsammans med “Mobbarna” är allvarlig. Väldigt många elever får en rejäl tankeställare om vad de säger och gör mot andra. Avsätt tid för reflektion och samtal efteråt!
Förberedelser:
– Införskaffa två likadana Granny Smith-äpplen 🍏🍏
– Slå det ena äpplet försiktigt mot ett hårt underlag så att det blir stött, lagom mjukt och brunt inuti – men utan att det syns på utsidan.
1. Placera båda äpplena på katedern eller ett bord framför klassen.
2. Förklara för eleverna att de nu ska få välja att vara elaka eller snälla – men under en regel:
– Det ena äpplet (det stötte) ska de vara elaka mot.
– Det andra äpplet ska de vara snälla mot.
3. Eleverna får uttrycka sig på olika sätt:
– Säga elaka saker till äpplet.
– Kommunicera via nätet, QR-kod (chatbot) där “äpplet” svarar.
Aktiviteten pågår i ca 5–10 minuter.
4. Avslutning på övningen:
Samla eleverna och säg att ni nu ska skära itu äpplena tillsammans.
– Skär först det “snälla” äpplet – visa att det är friskt och fint inuti.
– Skär sedan det som blev ”mobbat” – visa att det är brunt och skadat inuti.
Led en kort diskussion:
Varför tror ni att det äpplet blev brunt?
Kan det bli vitt igen?
Vad tror ni det bruna symboliserar?
(→ Tankar, känslor, skador som inte alltid syns utåt.)
🎬 Fortsättning – koppling till filmen Mobbarna:
– Visa nu filmen Mobbarna för klassen.
Innan ni påbörjar lektionen, förklara att det är helt normalt att känna en rad olika saker och att det finns stöd att få om de behöver prata om sina känslor eller upplevelser.