Det har varit en del konflikter i klassen på sistone, där många pratar illa om varandra och skriver elaka kommentarer i olika chattgrupper. Jasmine har diskuterat mycket med sin mamma om vad som är okej att skriva till andra, och vad som inte är det. Hon brukar visa sin mamma meddelanden från klasskamraterna, särskilt sådana som skickas i deras klasschatt på Snapchat. Jasmines mamma har tydligt sagt att man alltid ska säga ifrån när någon blir illa behandlad, och att man ska berätta för en vuxen när det händer. Detta har också tagits upp i skolan, där de har pratat om vikten av att inte kränka andra på nätet och påmint om att det finns åldersgränser för många appar av en anledning.
Trots detta har Jasmine märkt att några av klasskamraterna ofta skriver elaka saker till Elias. De kallar honom för “tönt”, säger att han är “trög” och “dum i huvudet”. Många skickar skrattande emojis och håller med i de kränkande kommentarerna, medan andra ser vad som händer men väljer att inte säga något.
Jasmine känner att hon vill göra något för att hjälpa Elias och säga ifrån. Nästa gång hon ser att de andra börjar mobba honom, skriver hon i chatten:
“Nu får ni sluta! Det här är inte okej. Jag kommer att berätta för vår mentor om vad ni håller på med. LÅT ELIAS VARA!”
Viktigt att alla ges möjlighet att dela sina tankar.
Går även att genomföra i grupper (EPA)
Anpassa efter klassens förutsättningar.
Det har varit en del konflikter i klassen på sistone, där många pratar illa om varandra och skriver elaka kommentarer i olika chattgrupper. Jasmine har diskuterat mycket med sin mamma om vad som är okej att skriva till andra, och vad som inte är det. Hon brukar visa sin mamma meddelanden från klasskamraterna, särskilt sådana som skickas i deras klasschatt på Snapchat. Jasmines mamma har tydligt sagt att man alltid ska säga ifrån när någon blir illa behandlad, och att man ska berätta för en vuxen när det händer. Detta har också tagits upp i skolan, där de har pratat om vikten av att inte kränka andra på nätet och påmint om att det finns åldersgränser för många appar av en anledning.
Trots detta har Jasmine märkt att några av klasskamraterna ofta skriver elaka saker till Elias. De kallar honom för “tönt”, säger att han är “trög” och “dum i huvudet”. Många skickar skrattande emojis och håller med i de kränkande kommentarerna, medan andra ser vad som händer men väljer att inte säga något.
Jasmine känner att hon vill göra något för att hjälpa Elias och säga ifrån. Nästa gång hon ser att de andra börjar mobba honom, skriver hon i chatten:
“Nu får ni sluta! Det här är inte okej. Jag kommer att berätta för vår mentor om vad ni håller på med. LÅT ELIAS VARA!”
Viktigt att alla ges möjlighet att dela sina tankar.
Går även att genomföra i grupper (EPA)
Anpassa efter klassens förutsättningar.