FLER EXEMPEL MOBBNING/KRÄNKNING

ELEVINFORMATION OM ÖVNINGEN
  • TAR CA 20 MINUTER ATT GENOMFÖRA

  • GÖRS individuellt, med hela klassen

  • Handlar om om Kränkningar, Mobbning, Nätmobbning

  • Nej, inget material behövs FÖR ATT GÖRA ÖVNINGEN

  • Lyssna på läraren

Detta är en repetitionsövning från avsnitt 2. Klassen ska tillsammans ge fler exempel på fysisk, psykisk, verbal och nätmobbning.

VAD BEHÖVS FÖR DENNA ÖVNING

  • Förberedelsetid 5 minuter

  • Nej, inget material behövs

  • Filmprojektor

  • Tar ca 20 minuter att göra

  • Anpassad för Årskurs 1, 2, 3, 4, 5, 6

  • Övningen görs individuellt, med hela klassen

  • Handlar om Kränkningar, Mobbning, Nätmobbning

  • Berör också Gemenskap

Så här föreslår vi att du genomför övningen.

1.Starta filmen – Spela upp avsnittet.

2. Berättaren ställer en fråga – Filmen pausas automatiskt.

3. Diskutera fler exempel – Fysisk, psykisk, verbal och nätmobbning.

4. Skriv ner – Samla klassens exempel på papper eller tavlan.

5. Sammanfatta & reflektera – Gå igenom vad ni lärt er och ställ avslutande frågor

Hjälp gärna eleverna genom att ställa frågor som uppmuntrar till reflektion och diskussion. Till exempel:
“Är att peta eller tafsa på någon en form av fysisk mobbning, tycker ni?”
“Om någon sprider rykten eller pratar illa om en person bakom deras rygg, vilken typ av mobbning är det?”

==