1. Innan lektionen börjar, Lägg klistermärkena fysisk, psykisk, verbal och nätmobbning i en låda utan elevernas vetskap.
2. Ni kan börja lektionen med att ställa kontroll frågor för att se om eleverna faktiskt förstått kapitlet om rollerna (alternativt lägga ihop denna övning direkt efter kunskapstestet)
3. Låtsas ringa ett nummer på din telefon (VALFRITT)
4. Starta filmen – det ringer nu till “HERO” som svarar.
3. Svara högt och interagera med filmen som om du deltar i samtalet. Exempelvis kommer HERO fråga vart ni ringer ifrån och då svarar du: “Hej, vi ringer från (er skolas namn) i (kommunens namn) och vår klass heter 3B”.
4. Efter filmen tar du fram lådan där belöningarna finns.
5. Klistra upp rätt klistermärke utifrån samtalets innehåll.
Använd affischen för att repetera och påminna. Om ett klistermärke skulle gå sönder, finns det att skriva ut i pappersform.