1. Varje elev får ett papper med en färdig mall på en sko och skoavtryck.
2. Samtala om att alla människor är olika och man vet aldrig vad någon annan går i genom förens du “gått i dennes skor”.
3. Eleverna får nu designa sin sko och rita/skriva på skon om saker som skulle vara bra för andra att känna till (tex jag är rädd för hundar, jag har aldrig flugit, jag kan pratat flera språk, jag har två mammor, jag har blivit mobbad, min pappa är död, min mamma är sjuk, jag spelar tvärflöjt osv)
4. I skoavtrycken ska de skriva vad för typ av avtryck man vill lämna.( tex jag är respektfull, jag får andra att le osv)
5. Sätt upp bilderna och titta tillsammans, kanske lär man sig nya saker om flera i klassen som ökar förståelse för varandra.
Viktigt att varje elev själv får bestämma hur personliga saker man vill dela med sig av.
1. Varje elev får ett papper med en färdig mall på en sko och skoavtryck.
2. Samtala om att alla människor är olika och man vet aldrig vad någon annan går i genom förens du “gått i dennes skor”.
3. Eleverna får nu designa sin sko och rita/skriva på skon om saker som skulle vara bra för andra att känna till (tex jag är rädd för hundar, jag har aldrig flugit, jag kan pratat flera språk, jag har två mammor, jag har blivit mobbad, min pappa är död, min mamma är sjuk, jag spelar tvärflöjt osv)
4. I skoavtrycken ska de skriva vad för typ av avtryck man vill lämna.( tex jag är respektfull, jag får andra att le osv)
5. Sätt upp bilderna och titta tillsammans, kanske lär man sig nya saker om flera i klassen som ökar förståelse för varandra.
Viktigt att varje elev själv får bestämma hur personliga saker man vill dela med sig av.