Välkommen till ÖVNINGSBANKEN

För att ta del av våra grundutbildningar och övningsbank måste skolan registrera sig hos oss: REGISTRERA ER SKOLA Om er skola redan är registrerad, kan du logga in här eller SKAPA KONTO.     

 ÖVNINGSBANKEN

BRA KOMPIS TRIANGEL

Firefly a cool trinangle with a lot of hearts in thge background with in different colors. 59993
Den här övningen är gruppstärkande, öva samarbete samt se olika perspektiv och argumentera.

HERO SKYNKET

Firefly en cool gardin som man ser på avstånd i glitter, med massor av häftiga hjärtan i olika färge
Denna övning handlar om att stärka samarbete, respekt och gemenskap i klassen, samt att uppmuntra eleverna att lära känna varandra bättre. Eleverna får möjlighet att lära känna varandra och öva på samarbete, respekt och gruppdynamik. Genom att höra sitt namn sagt av andra känner sig eleverna sedda

MITT VAL TA STÄLLNING

Firefly Gör en hjälte som är ett barn ser funderande ut med massor med hjärtan i olika färger i bakg
“Eleverna får genom mittvalskort ta ställning till olika påståenden. De övar på att reflektera över sina egna åsikter utan att påverkas av andra.”

HUR GÖR VI (KONTRAKT)

Firefly a important white paper in a a4 format with a lot of hearts in many different colors in the
Eleverna ska få möjlighet att tillsammans bestämma regler och klimat för klassen. Genom att vara delaktiga i processen känner de ett större ansvar och engagemang.

DILEMMA SOCIALA MEDIER

Firefly social medias sad emoji 2626
Reflektera över vilka konsekvenser det kan få att kränka någon på sociala medier.

HERO AFFÄREN

Firefly a store with grosseries with hearts oin the labels 77381
Här får eleverna värdera vad de tycker är viktiga egenskaper att ha.

TÄNKARHATT

Firefly one hat with question mark and great thoughts with hearts in different colors 5579
En motorisk övning som lyfter språkbruk och dess konsekvenser. Övningen utgår från fyra frågor: Är det trevligt? Är det ärligt? Är det nödvändigt? Och hur kännas för den som hör det? Hatten används som en symbol för att påminna om vikten av att reflektera över de ord man skall säga.

HERO PIZZA

Firefly göra en bild med pizza 77381
En rolig motorisk övning där olika begrepp repeteras.

KUNSKAPSTEST KAPITEL 3

Kunskapstest 3.
Denna övning är utformad för att repetera och säkerställa att eleverna har förstått att det finns olika roller i en kränkning eller mobbnings situation.

KUNSKAPSTEST KAPITEL 2

Kunskapstest 4. (2)
Denna övning är utformad för att repetera och säkerställa att eleverna har förstått att mobbning kan se ut på olika sätt.

HERO SAMTALET ROLLER

Swiperight
Klassen ringer HERO och får belöning för sina kunskaper om de olika rollerna som finns. Klassen samlar fler klistermärken till affischen som en symbol för sin kunskapsutveckling.

KUNSKAPSTEST KAPITEL 1

Kunskapstest 1.
Denna övning är utformad för att repetera och säkerställa att eleverna har förstått skillnaden mellan konflikt, kränkning och mobbning.

LOPPA KKM

Skärmavbild 2025-02-28 kl. 13.39.17
Denna motoriska övning hjälper eleverna att repetera och förstärka det de lärt sig på ett roligt sätt. Genom att klippa och vika en Hero-loppa får de en fysisk representation av sina kunskaper.

HERO SAMTAL KKM

Swiperight
Eleverna får belöning för sina kunskaper om Konflikt, Kränkning och Mobbning. Klassen samlar sitt första klistermärke till affischen som en symbol för sin kunskapsutveckling.

INTRODUKTION MELLANSTADIET

Elementary School Computer Science Class: Smart Girl Uses Digital Tablet Computer, Friendly Teacher Helps Her by Explaining Lesson and Asignment. Children Getting Modern Education
Detta är en introduktion för skolans personal. Det är ett antal viktiga lektioner placerade i den ordningsföljd som ger mest bäst effekt enligt skolorna som ingått i våra testgrupper.

EFTERTEST – MELLANSTADIET

LOGGOR_KLISTERMÄRKEN20240531_verbal kopia
Detta är samma test som gjorden innan utbildningen för att se klassens kunskaper innan och efter BE THE HERO. Om ni sparade era resultat så kan ni se hur elevernas kunskaper utvecklats.

EFTERTEST – HÖGSTADIET

Hero of the Talk är ett utbildningsprogram att motverka mobbning på skolgården
Detta är samma test som gjorden innan utbildningen för att se klassens kunskaper innan och efter BE THE HERO. Om ni sparade era resultat så kan ni se hur elevernas kunskaper utvecklats.

MITT VAL INTRO

DSCF8010
En värderingsövning i filmformat där elever tar ställning till olika problem genom att välja en påstående/färg utan påverkan av andra på kort tid. Besluten skall sedan diskuteras vilket ger goda samtal.

SUPER ACT INTRO

Artificial intelligence in humanoid head with neural network thinks. AI with Digital Brain is learning processing big data, analysis information. Face of cyber mind. Technology background concept.
En filmövning fokuserar på superkrafter/egenskaper som alla barn har och kan använda. Syftet är att eleverna tillsammans diskuterar fram vilka lösningar man kan använda i olika situationer.

PORTALEN AVSNITT 1 INTRO

Futuristic blue and red glowing neon round portal. Sci fi metal construction.
Avsnitt 1 på BE THE HERO JUNIOR. Ida och Maximus öppnar upp en magisk portal som tar de till verkliga situationer. I detta avsnitt lär vi oss skillnaden mellan konflikt, kränkning och mobbning

PORTALEN AVSNITT 4

Futuristic blue and red glowing neon round portal. Sci fi metal construction.
I det fjärde avsnittet pratar vi äntligen om hur man blir en HERO och hur man kan agera i olika situationer. Vi går igenom de utmaningar som kan uppstå när man vill säga ifrån eller hjälpa någon.

PORTALEN AVSNITT 3

Futuristic blue and red glowing neon round portal. Sci fi metal construction.
I det tredje avsnittet av BE THE HERO JUNIOR följer vi Kim, som tar olika roller i en mobbningssituation. Eleverna får en tydlig förståelse för hur dessa roller fungerar och påverkar en situation.

HEROFILM HÖGSTADIET

DSC00642
Detta är vår film som vi använder som det sista innan våra grundutbildningar på mellan och högstadiet är slut. Filmens budskap är att tillsammans kan vi skapa förändring och vikten av att kunna förlåta.

TEATERN HÖGSTADIET

Är den absolut roligaste övningen. En tävling i teaterform, där alla är vinnare
En rolig teaterutmaning där eleverna i grupper använder kreativitet och samarbete för att sätta upp och framföra en teaterföreställning, samtidigt som de gissar och reflekterar över de använda korten.

HEROFILM MELLANSTADIET

DSC00642
Detta är vår film som vi använder som det sista innan våra grundutbildningar på mellan och högstadiet är slut. Filmens budskap är att tillsammans kan vi skapa förändring och vikten av att kunna förlåta.

PORTALEN AVSNITT 1

Futuristic blue and red glowing neon round portal. Sci fi metal construction.
Avsnitt 1 på BE THE HERO JUNIOR. Ida och Maximus öppnar upp en magisk portal som tar de till verkliga situationer. I detta avsnitt lär vi oss skillnaden mellan konflikt, kränkning och mobbning

TA STÄLLNING

superhero businessman looking at city skyline at sunset. the concept of success, leadership and victory in business.
Att ta ställning i olika frågor och att öva på att stå för det man tycker.

HERO STICKAN

Firefly Ett paket med tändstickor 83457
Motorik, glädje, samarbete. En övning att ta till när det behövs en brainbreak/bensträckare.

KÄNSLOPLÅSTER

KÄNSLOPLÅSTERbild-04
Känslor och olika behov

VÅRA KLASSREGLER

Firefly flera tjejer och killar som är överens och skakar hand samtidigt 94179 (1)
Tillsammans ska klassen komma fram till klass regler.

ROLLSPEL/TEATER KKM

Bilder_ovningar_12-100
Lära sig begrepp och skillnaden på konflikt, kränkning och mobbing. För att sedan hitta verktyg att kunna agera efter dessa kunskaper. Glädje och gemenskap där flera sinnen får jobba.

ROLLERNA JUNIOR

Bilder_ovningar_19-100
I denna övning integreras filmen med interaktiv dialog. Du kommer att prata med Kim som om det händer “live”.

PROBLEMLÖSAREN

Bilder_ovningar_27-100
En övning där eleverna lär sig hur man löser konflikter genom att se olika videoklipp som de skall kunna reda ut.

MITT VAL VIDEO

MITTVALCARDS_Rityta 1
Olika påstående presenteras. Eleverna gör ett val hur de vill agera genom att visa färgen på Mitt val-kortet och där de får förklara sitt val.

TILLBAKA I TIDEN

Infinity time. Golden old fashion clock with numerals Abstract time spiral effect. Digital generated An image of a nice spiral watch on a dark background. The concept of time.
Att gå tillbaka i tiden och se tillbaka hur mycket man växt som människa.

SPEED DEJT

speeddejt-02
Som Speed Dejting, som handlar om självreflektion och att lära känna sina klasskompisar.

GET MY NUMBER

Mathematics background made with solid numbers - Closeup view
Att på ett roligt sätt lära känna varandra, där siffror symboliserar saker om mig.

BLOMMAN

Experience the magic of nightblooming flowers as they come alive in a luminous explosion of color.
Denna övning syftar till att öva på att identifiera och förstå både sina egna och andras behov. Den hjälper eleverna att inse betydelsen av en god miljö för att främja välmående och personlig utveckling.

VET DU HUR DET KÄNNS

vet du hur det känns
Få höra andras historia, erfarenheter och upplevelser.

MEMORY LOSS

Memory loss
Se hur andra uppfattar en. Stämmer det in med min egen självbild?

SWIPE RIGHT

Swiperight
Reflektion av vilka typer av kompisar man vill ha i sitt liv

VAD TYCKER DU, VAD TYCKER JAG?

Bilder_ovningar_8-100
Se att man tycker i bland lika och andra gånger olika

WALK IN MY SHOES

Close-up of a person's legs in running shoes walking on a wet road lit by street lights during the evening, creating a reflective effect on the pavement.
Reflektera och respektera varandras olikheter

VEM ÄR VEM?

Bild vem är vem
Att öva på att se skillnad mellan de olika rollerna/superkrafter

BRA KOMPIS RECEPTET

Spices on black background
Eleverna reflektera vilka egenskaper/ingredienser en bra kompis ska ha. Därefter skriver de ner ingredienserna i ett recept.

HERO RYGGSÄCK

Firefly_e640926a-f7ef-41e5-be99-38fc7149e981
Reflektera, analysera vad man tar med för kunskap, erfarenhet och upplevelser från HEROS utbildning. Med hjälp av ryggsäcken kan man visuellt fylla på sin kunskap med hjälp av att fylla den med pappersremsor, där man skriver ner vad man lärt sig tex( skillnaden på KKM osv)

OPERATION HERO MS

heroms
En bildövning där eleverna lär sig att se de olika mobbningsätten.

KKM JUNIOR

kkm_Rityta 1 kopia 3
Filmövning som gör att eleverna beskriver skillnaderna mellan konflikt, kränkning och mobbning. Idag används ofta felaktiga begrepp. I denna övning lär sig eleverna hur man förstår vad som är vad.

OPERATION HERO ROLL

heroroll
En övning där eleverna i grupp, analyserar och ritar på ett uppdrag.

OPERATION MARIO

HERO_MARIO_ONLINE.00_03_15_00.Still001
Vi följer Mario och hans gäng. Behandlar frågor om negativa normer och hur man bryter dom. Skapa diskussion om varför destruktivt beteende fortgår och att få eller ingen agerar och säger ifrån.

OPERATION RYKTET

En kul och lärande övning om Rykten och hur fel det kan bli
Övningen är lik viskleken men mer verklig. Eleverna lyssnar på ett rykte och berätta det vidare istället för att viska. Syftet är att ge eleverna en klarare bild av vad ett rykte egentligen är och hur enkelt det kan förändras med några få personer inblandade.

HERO TIPSPROMENAD

tipspromenad
Det är frågor som eleverna har arbetat med i  BE THE HERO´s grundutbildning, som ger en bra repetition.

KÄNSLOR – MENTIMETER

A group of children sitting in a row looking up at something., A black and white photograph of three children looking up at the sky., children, looking up, sky, stars, night, outdoors, curiosity, wonder, gaze, contemplation, black and white, silhouette, focus, innocence, youth, stargazing
En övning som handlar om känslor, där man använder Mentimeter som gör att man kan rösta i realtid och se svaren direkt. Syftet är att ni kan ni se Era elevers svar vilket gör att ni kan få en diskussion om de tankar som klassen har om känslor.

SUPERKRAFTERNA

superkrafterna
En övning som fungerar ungefär som Kahoot, som går ut på att arbeta med Superkrafterna och visualisera det som sker i klassen.

VAD ÄR JAG?

Vad är jag?
Eleverna ställs inför olika påståenden och får lista ut vilken roll, mobbningssätt eller Superkraft det är. Allt sker i realtid.

ROLLERNA

mobbargubben
En filmövning som handlar om rollerna inom mobbning och vilka detaljer som gör att man får en rollen. Hur lite som kan få en person att gå från en roll till en annan. Att alla personer som faktiskt kan göra skillnad.

MITT VAL MELLANSTADIET

DSCF8010
En värderingsövning i filmformat där elever tar ställning till olika problem genom att välja en påstående/färg utan påverkan av andra på kort tid. Besluten skall sedan diskuteras vilket ger goda samtal.

OPERATION INTERACTIVE

6-bilder-13
Detta är ett interaktivt filmuppdrag där man arbetar i grupp och listar ut vilka olika roller personer har. Att snabbt se en händelse och i en diskussion i sin grupp lista ut vilken roll de olika personerna har. Att träna på sin uppmärksamhet och att diskutera.

OPERATION REBECCA

Rebecca ett uppdrag i grupp som ger kunskap
Filmövning om Rebecca och hennes vänner. Man följer och ser ett antal händelser som eleverna svarar på i ett quiz i dator eller Ipad. Eleverna lär sig dem olika mobbningssätten, rollerna i olika mobbningssituationer och hur lätt det är att bli delaktig i mobbning.

OPERATION ADRIAN

En spännande gruppövning som ger kunskap
En filmövning om Adrian och hans vänner, där eleverna gör ett Quiz/uppdrag, som ger ökad kunskap och samsyn om mobbningens roller.

Komplimangströjan

Herotröjan
Viktigt att prata om skillnaden och att uppskatta en egenskap hos andra hellre än materiella ting.

Marshmallow Challenge

marschmallow
Bygg det högsta fristående tornet med spagettipinnar, tejp, snöre och placera en marshmallow på toppen.

HERO KÄNSLOÖVNING

Menti
Detta är en interaktiv övning där eleverna ser i realtid vad andra tycker och diskussioner kring detta.

TEATERN MELLANSTADIET

Portrait of man in goth style clothes and  ruff collar with scull makeup.
En rolig teaterutmaning där eleverna i grupper använder kreativitet och samarbete för att sätta upp och framföra en teaterföreställning, samtidigt som de gissar och reflekterar över de använda korten.

SUPER ACT

Artificial intelligence in humanoid head with neural network thinks. AI with Digital Brain is learning processing big data, analysis information. Face of cyber mind. Technology background concept.
Denna interaktiva filmövning fokuserar på de unika superkrafter och egenskaper som alla barn har och kan använda i vardagen. Under filmens gång ställs eleverna inför olika situationer där de tillsammans får diskutera och komma fram till lösningar.