För att ta del av våra grundutbildningar och övningsbank måste skolan registrera sig hos oss: REGISTRERA ER SKOLA Om er skola redan är registrerad, kan du logga in här eller SKAPA KONTO.
Syftet med övningen är att reflektera över och utveckla förmågan att förstå andras perspektiv, samt att stå upp för sin egen åsikt och argumentera för den.
Syftet med övningen är att reflektera över och utveckla förmågan att förstå andras perspektiv, samt att stå upp för sin egen åsikt och argumentera för den.
Denna övning handlar om att stärka samarbete, respekt och gemenskap i klassen, samt att uppmuntra eleverna att lära känna varandra bättre.
Eleverna får möjlighet att lära känna varandra och öva på samarbete, respekt och gruppdynamik.
Genom att höra sitt namn sagt av andra känner sig eleverna sedda
Övningen syftar till att stärka elevernas förmåga att analysera sociala situationer, förstå konsekvenser av olika val och träna på att fatta beslut som främjar respekt och samhörighet.
Eleverna ska få möjlighet att tillsammans bestämma regler och klimat för klassen. Genom att vara delaktiga i processen känner de ett större ansvar och engagemang.
En motorisk övning som lyfter språkbruk och dess konsekvenser. Övningen utgår från fyra frågor: Är det trevligt? Är det ärligt? Är det nödvändigt? Och hur kännas för den som hör det? Hatten används som en symbol för att påminna om vikten av att reflektera över de ord man skall säga.
Denna övning är utformad för att repetera och säkerställa att eleverna har förstått att det finns olika roller i en kränkning eller mobbnings situation.
Eleverna får belöning för sina kunskaper om att det finns olika typer av mobbning. Klassen samlar fler klistermärken till affischen som en symbol för sin kunskapsutveckling.
Klassen ringer HERO och får belöning för sina kunskaper om de olika rollerna som finns. Klassen samlar fler klistermärken till affischen som en symbol för sin kunskapsutveckling.
Denna motoriska övning hjälper eleverna att repetera och förstärka det de lärt sig på ett roligt sätt. Genom att klippa och vika en Hero-loppa får de en fysisk representation av sina kunskaper.
Eleverna får belöning för sina kunskaper om Konflikt, Kränkning och Mobbning. Klassen samlar sitt första klistermärke till affischen som en symbol för sin kunskapsutveckling.
Genom att sätta sig in i olika roller och iscensätta en teater får eleverna möjlighet att utveckla sin empati och förståelse för hur mobbning kan yttra sig i olika former.
Avsnitt 1 på BE THE HERO JUNIOR. Ida och Maximus öppnar upp en magisk portal som tar de till verkliga situationer. I detta avsnitt lär vi oss skillnaden mellan konflikt, kränkning och mobbning
I det fjärde avsnittet pratar vi äntligen om hur man blir en HERO och hur man kan agera i olika situationer. Vi går igenom de utmaningar som kan uppstå när man vill säga ifrån eller hjälpa någon.
I det tredje avsnittet av BE THE HERO JUNIOR följer vi Kim, som tar olika roller i en mobbningssituation. Eleverna får en tydlig förståelse för hur dessa roller fungerar och påverkar en situation.
Eleverna får möjlighet att rita eller illustrera en händelse kopplad till konflikt, kränkning eller mobbning. Syftet är att ge eleverna ett tryggt sätt att bearbeta sina tankar genom bildskapande
Avsnitt 1 på BE THE HERO JUNIOR. Ida och Maximus öppnar upp en magisk portal som tar de till verkliga situationer. I detta avsnitt lär vi oss skillnaden mellan konflikt, kränkning och mobbning
Lära sig begrepp och skillnaden på konflikt, kränkning och mobbing. För att sedan hitta verktyg att kunna agera efter dessa kunskaper. Glädje och gemenskap där flera sinnen får jobba.
Denna övning uppmuntrar reflektion kring olika perspektiv i olika situationer. Eleverna får träna på att utveckla sin förmåga att sätta sig in i andras synvinklar och att se helheten innan de drar förhastade slutsatser eller dömer någon.
Denna övning syftar till att öva på att identifiera och förstå både sina egna och andras behov. Den hjälper eleverna att inse betydelsen av en god miljö för att främja välmående och personlig utveckling.
Denna övning uppmuntrar reflektion kring olika perspektiv i olika situationer. Eleverna får träna på att utveckla sin förmåga att sätta sig in i andras synvinklar och att se helheten innan de drar förhastade slutsatser eller dömer någon
Reflektera, analysera vad man tar med för kunskap, erfarenhet och upplevelser från HEROS utbildning.
Med hjälp av ryggsäcken kan man visuellt fylla på sin kunskap med hjälp av att fylla den med pappersremsor, där man skriver ner vad man lärt sig tex( skillnaden på KKM osv)
Filmövning som gör att eleverna beskriver skillnaderna mellan konflikt, kränkning och mobbning. Idag används ofta felaktiga begrepp. I denna övning lär sig eleverna hur man förstår vad som är vad.