För att ta del av våra grundutbildningar och övningsbank måste skolan registrera sig hos oss: REGISTRERA ER SKOLA Om er skola redan är registrerad, kan du logga in här eller SKAPA KONTO.
Att visa att vi inte alltid kan se hur någon mår inuti – och hur ord och handlingar kan påverka andra mer än vi tror. Eleverna får också en förståelse för hur nätmobbning kan se ut.
Denna övning handlar om att stärka samarbete, respekt och gemenskap i klassen, samt att uppmuntra eleverna att lära känna varandra bättre.
Eleverna får möjlighet att lära känna varandra och öva på samarbete, respekt och gruppdynamik.
Genom att höra sitt namn sagt av andra känner sig eleverna sedda
Övningen syftar till att stärka elevernas förmåga att analysera sociala situationer, förstå konsekvenser av olika val och träna på att fatta beslut som främjar respekt och samhörighet.
Eleverna ska få möjlighet att tillsammans bestämma regler och klimat för klassen. Genom att vara delaktiga i processen känner de ett större ansvar och engagemang.
En motorisk övning som lyfter språkbruk och dess konsekvenser. Övningen utgår från fyra frågor: Är det trevligt? Är det ärligt? Är det nödvändigt? Och hur kännas för den som hör det? Hatten används som en symbol för att påminna om vikten av att reflektera över de ord man skall säga.
Eleverna får belöning för sina kunskaper om att det finns olika typer av mobbning. Klassen samlar fler klistermärken till affischen som en symbol för sin kunskapsutveckling.
Denna motoriska övning hjälper eleverna att repetera och förstärka det de lärt sig på ett roligt sätt. Genom att klippa och vika en Hero-loppa får de en fysisk representation av sina kunskaper.
Detta är en introduktion för skolans personal. Det är ett antal viktiga lektioner placerade i den ordningsföljd som ger mest bäst effekt enligt skolorna som ingått i våra testgrupper.
Eleverna får reflektera över sina egna erfarenheter och dela med sig av situationer där de har sett eller upplevt olika roller i en kränknings- eller mobbningssituation.
Detta är er skolas enkätundersökning om vad elever upplevt det sista året, men också hur man vill förändra sig i framtiden. Vill skolan kan man använda denna enkät flera gånger och se det som ett verktyg för att se förändring.
Detta är samma test som gjorden innan utbildningen för att se klassens kunskaper innan och efter BE THE HERO. Om ni sparade era resultat så kan ni se hur elevernas kunskaper utvecklats.
Detta är samma test som gjorden innan utbildningen för att se klassens kunskaper innan och efter BE THE HERO. Om ni sparade era resultat så kan ni se hur elevernas kunskaper utvecklats.
En värderingsövning i filmformat där elever tar ställning till olika problem genom att välja en påstående/färg utan påverkan av andra på kort tid. Besluten skall sedan diskuteras vilket ger goda samtal.
Detta är en filmövning som visar hur ett rykte snabbt kan sprida sig och göra livet svårt för en person. Skapa diskussion kring ryktesspridning och värdet av källkritik.
Avsnitt 1 på BE THE HERO JUNIOR. Ida och Maximus öppnar upp en magisk portal som tar de till verkliga situationer. I detta avsnitt lär vi oss skillnaden mellan konflikt, kränkning och mobbning
I det tredje avsnittet av BE THE HERO JUNIOR följer vi Kim, som tar olika roller i en mobbningssituation. Eleverna får en tydlig förståelse för hur dessa roller fungerar och påverkar en situation.
Detta är vår film som vi använder som det sista innan våra grundutbildningar på mellan och högstadiet är slut. Filmens budskap är att tillsammans kan vi skapa förändring och vikten av att kunna förlåta.
En rolig teaterutmaning där eleverna i grupper använder kreativitet och samarbete för att sätta upp och framföra en teaterföreställning, samtidigt som de gissar och reflekterar över de använda korten.
Detta är er skolas enkätundersökning om vad elever upplevt det sista året, men också hur man vill förändra sig i framtiden. Vill skolan kan man använda denna enkät flera gånger och se det som ett verktyg för att se förändring.
Detta är vår film som vi använder som det sista innan våra grundutbildningar på mellan och högstadiet är slut. Filmens budskap är att tillsammans kan vi skapa förändring och vikten av att kunna förlåta.
Eleverna får möjlighet att rita eller illustrera en händelse kopplad till konflikt, kränkning eller mobbning. Syftet är att ge eleverna ett tryggt sätt att bearbeta sina tankar genom bildskapande
Avsnitt 1 på BE THE HERO JUNIOR. Ida och Maximus öppnar upp en magisk portal som tar de till verkliga situationer. I detta avsnitt lär vi oss skillnaden mellan konflikt, kränkning och mobbning
Lära sig begrepp och skillnaden på konflikt, kränkning och mobbing. För att sedan hitta verktyg att kunna agera efter dessa kunskaper. Glädje och gemenskap där flera sinnen får jobba.
Denna övning syftar till att öva på att identifiera och förstå både sina egna och andras behov. Den hjälper eleverna att inse betydelsen av en god miljö för att främja välmående och personlig utveckling.
Reflektera, analysera vad man tar med för kunskap, erfarenhet och upplevelser från HEROS utbildning.
Med hjälp av ryggsäcken kan man visuellt fylla på sin kunskap med hjälp av att fylla den med pappersremsor, där man skriver ner vad man lärt sig tex( skillnaden på KKM osv)
Filmövning som gör att eleverna beskriver skillnaderna mellan konflikt, kränkning och mobbning. Idag används ofta felaktiga begrepp. I denna övning lär sig eleverna hur man förstår vad som är vad.
Vi följer Mario och hans gäng. Behandlar frågor om negativa normer och hur man bryter dom. Skapa diskussion om varför destruktivt beteende fortgår och att få eller ingen agerar och säger ifrån.
Övningen är lik viskleken men mer verklig. Eleverna lyssnar på ett rykte och berätta det vidare istället för att viska. Syftet är att ge eleverna en klarare bild av vad ett rykte egentligen är och hur enkelt det kan förändras med några få personer inblandade.
En övning som handlar om känslor, där man använder Mentimeter som gör att man kan rösta i realtid och se svaren direkt. Syftet är att ni kan ni se Era elevers svar vilket gör att ni kan få en diskussion om de tankar som klassen har om känslor.
En värderingsövning i filmformat där elever tar ställning till olika problem genom att välja en påstående/färg utan påverkan av andra på kort tid. Besluten skall sedan diskuteras vilket ger goda samtal.
Detta är en filmövning som visar hur ett rykte snabbt kan sprida sig och göra livet svårt för en person. Skapa diskussion kring ryktesspridning och värdet av källkritik.
Detta är ett interaktivt filmuppdrag där man arbetar i grupp och listar ut vilka olika roller personer har. Att snabbt se en händelse och i en diskussion i sin grupp lista ut vilken roll de olika personerna har. Att träna på sin uppmärksamhet och att diskutera.
Att visa att vi inte alltid kan se hur någon mår inuti – och hur ord och handlingar kan påverka andra mer än vi tror. Eleverna får också en förståelse för hur nätmobbning kan se ut.
Filmövning om Rebecca och hennes vänner. Man följer och ser ett antal händelser som eleverna svarar på i ett quiz i dator eller Ipad. Eleverna lär sig dem olika mobbningssätten, rollerna i olika mobbningssituationer och hur lätt det är att bli delaktig i mobbning.
En rolig teaterutmaning där eleverna i grupper använder kreativitet och samarbete för att sätta upp och framföra en teaterföreställning, samtidigt som de gissar och reflekterar över de använda korten.