För att ta del av våra grundutbildningar och övningsbank måste skolan registrera sig hos oss: REGISTRERA ER SKOLA Om er skola redan är registrerad, kan du logga in här eller SKAPA KONTO.
Syftet med övningen är att reflektera över och utveckla förmågan att förstå andras perspektiv, samt att stå upp för sin egen åsikt och argumentera för den.
Syftet med övningen är att reflektera över och utveckla förmågan att förstå andras perspektiv, samt att stå upp för sin egen åsikt och argumentera för den.
Övningen syftar till att stärka elevernas förmåga att analysera sociala situationer, förstå konsekvenser av olika val och träna på att fatta beslut som främjar respekt och samhörighet.
En motorisk övning som lyfter språkbruk och dess konsekvenser. Övningen utgår från fyra frågor: Är det trevligt? Är det ärligt? Är det nödvändigt? Och hur kännas för den som hör det? Hatten används som en symbol för att påminna om vikten av att reflektera över de ord man skall säga.
Denna motoriska övning hjälper eleverna att repetera och förstärka det de lärt sig på ett roligt sätt. Genom att klippa och vika en Hero-loppa får de en fysisk representation av sina kunskaper.
Eleverna får belöning för sina kunskaper om Konflikt, Kränkning och Mobbning. Klassen samlar sitt första klistermärke till affischen som en symbol för sin kunskapsutveckling.
Genom att sätta sig in i olika roller och iscensätta en teater får eleverna möjlighet att utveckla sin empati och förståelse för hur mobbning kan yttra sig i olika former.
Avsnitt 1 på BE THE HERO JUNIOR. Ida och Maximus öppnar upp en magisk portal som tar de till verkliga situationer. I detta avsnitt lär vi oss skillnaden mellan konflikt, kränkning och mobbning
I det fjärde avsnittet pratar vi äntligen om hur man blir en HERO och hur man kan agera i olika situationer. Vi går igenom de utmaningar som kan uppstå när man vill säga ifrån eller hjälpa någon.
I det tredje avsnittet av BE THE HERO JUNIOR följer vi Kim, som tar olika roller i en mobbningssituation. Eleverna får en tydlig förståelse för hur dessa roller fungerar och påverkar en situation.
Eleverna får möjlighet att rita eller illustrera en händelse kopplad till konflikt, kränkning eller mobbning. Syftet är att ge eleverna ett tryggt sätt att bearbeta sina tankar genom bildskapande
Avsnitt 1 på BE THE HERO JUNIOR. Ida och Maximus öppnar upp en magisk portal som tar de till verkliga situationer. I detta avsnitt lär vi oss skillnaden mellan konflikt, kränkning och mobbning
Denna övning uppmuntrar reflektion kring olika perspektiv i olika situationer. Eleverna får träna på att utveckla sin förmåga att sätta sig in i andras synvinklar och att se helheten innan de drar förhastade slutsatser eller dömer någon.
Reflektera, analysera vad man tar med för kunskap, erfarenhet och upplevelser från HEROS utbildning.
Med hjälp av ryggsäcken kan man visuellt fylla på sin kunskap med hjälp av att fylla den med pappersremsor, där man skriver ner vad man lärt sig tex( skillnaden på KKM osv)