För att ta del av våra grundutbildningar och övningsbank måste skolan registrera sig hos oss: REGISTRERA ER SKOLA Om er skola redan är registrerad, kan du logga in här eller SKAPA KONTO.
Att visa att vi inte alltid kan se hur någon mår inuti – och hur ord och handlingar kan påverka andra mer än vi tror. Eleverna får också en förståelse för hur nätmobbning kan se ut.
Denna övning handlar om att stärka samarbete, respekt och gemenskap i klassen, samt att uppmuntra eleverna att lära känna varandra bättre.
Eleverna får möjlighet att lära känna varandra och öva på samarbete, respekt och gruppdynamik.
Genom att höra sitt namn sagt av andra känner sig eleverna sedda
Övningen belyser problematiken med användning av telefonen och sociala medier. Eleverna får se ett socialt experiment där ungdomar uppmanas att lägga undan sina telefoner.
En värderingsövning i filmformat där elever tar ställning till olika problem genom att välja en påstående/färg utan påverkan av andra på kort tid. Besluten skall sedan diskuteras vilket ger goda samtal.
En filmövning fokuserar på superkrafter/egenskaper som alla barn har och kan använda. Syftet är att eleverna tillsammans diskuterar fram vilka lösningar man kan använda i olika situationer.
Detta är vår film som vi använder som det sista innan våra grundutbildningar på mellan och högstadiet är slut. Filmens budskap är att tillsammans kan vi skapa förändring och vikten av att kunna förlåta.
Detta är vår film som vi använder som det sista innan våra grundutbildningar på mellan och högstadiet är slut. Filmens budskap är att tillsammans kan vi skapa förändring och vikten av att kunna förlåta.
Denna övning syftar till att öva på att identifiera och förstå både sina egna och andras behov. Den hjälper eleverna att inse betydelsen av en god miljö för att främja välmående och personlig utveckling.
Reflektera, analysera vad man tar med för kunskap, erfarenhet och upplevelser från HEROS utbildning.
Med hjälp av ryggsäcken kan man visuellt fylla på sin kunskap med hjälp av att fylla den med pappersremsor, där man skriver ner vad man lärt sig tex( skillnaden på KKM osv)
Övningen är lik viskleken men mer verklig. Eleverna lyssnar på ett rykte och berätta det vidare istället för att viska. Syftet är att ge eleverna en klarare bild av vad ett rykte egentligen är och hur enkelt det kan förändras med några få personer inblandade.
En övning som handlar om känslor, där man använder Mentimeter som gör att man kan rösta i realtid och se svaren direkt. Syftet är att ni kan ni se Era elevers svar vilket gör att ni kan få en diskussion om de tankar som klassen har om känslor.
En filmövning som handlar om rollerna inom mobbning och vilka detaljer som gör att man får en rollen. Hur lite som kan få en person att gå från en roll till en annan. Att alla personer som faktiskt kan göra skillnad.
En värderingsövning i filmformat där elever tar ställning till olika problem genom att välja en påstående/färg utan påverkan av andra på kort tid. Besluten skall sedan diskuteras vilket ger goda samtal.
Detta är ett interaktivt filmuppdrag där man arbetar i grupp och listar ut vilka olika roller personer har. Att snabbt se en händelse och i en diskussion i sin grupp lista ut vilken roll de olika personerna har. Att träna på sin uppmärksamhet och att diskutera.
Att visa att vi inte alltid kan se hur någon mår inuti – och hur ord och handlingar kan påverka andra mer än vi tror. Eleverna får också en förståelse för hur nätmobbning kan se ut.
Filmövning om Rebecca och hennes vänner. Man följer och ser ett antal händelser som eleverna svarar på i ett quiz i dator eller Ipad. Eleverna lär sig dem olika mobbningssätten, rollerna i olika mobbningssituationer och hur lätt det är att bli delaktig i mobbning.
En rolig teaterutmaning där eleverna i grupper använder kreativitet och samarbete för att sätta upp och framföra en teaterföreställning, samtidigt som de gissar och reflekterar över de använda korten.
Denna interaktiva filmövning fokuserar på de unika superkrafter och egenskaper som alla barn har och kan använda i vardagen. Under filmens gång ställs eleverna inför olika situationer där de tillsammans får diskutera och komma fram till lösningar.