VÄLKOMMEN TILL ÖVNINGSBANKEN

WALK AND TALK

Two happy smiling talking girls teenagers students walking together, back view, young women with backpack, sunny day in the park background
Att samtala om ett ämne/begrepp exempel som sedan redovisas för klassen under en promenad

HERO RYGGSÄCK

Reflektera, analysera vad man tar med för kunskap, erfarenhet och upplevelser från HEROS utbildning.

HERO MATTAN

Uppmärksamma och uppmuntra elever till att agera som en HERO!

DINA SUPERKRAFTER

Eleverna svarar på påståenden gällande agerande. Utifrån sina svar får eleverna reda på vilken superkrafter som är dennes främsta egenskap.

KÄNSLOR – MENTIMETER

känslokorten-31
En övning som handlar om känslor, där man använder Mentimeter som gör att man kan rösta i realtid och se svaren direkt. Syftet är att ni kan ni se Era elevers svar vilket gör att ni kan få en diskussion om de tankar som klassen har om känslor.

VAD ÄR JAG?

Eleverna ställs inför olika påståenden och får lista ut vilken roll, mobbningssätt eller Superkraft det är. Allt sker i realtid.

MITT VAL

DSCF8010
En värderingsövning där elever tar ställning till olika problem genom att välja en påstående/färg utan påverkan av andra på kort tid. Besluten skall sedan diskuteras vilket ger goda samtal.

OPERATION REBECCA

Rebecca ett uppdrag i grupp som ger kunskap
Filmövning om Rebecca och hennes vänner. Man följer och ser ett antal händelser som eleverna svarar på i ett quiz i dator eller Ipad. Eleverna lär sig dem olika mobbningssätten, rollerna i olika mobbningssituationer och hur lätt det är att bli delaktig i mobbning.

Komplimangströjan

Viktigt att prata om skillnaden och att uppskatta en egenskap hos andra hellre än materiella ting.