Välkommen till ÖVNINGSBANKEN

För att ta del av våra grundutbildningar och övningsbank måste skolan registrera sig hos oss: REGISTRERA ER SKOLA Om er skola redan är registrerad, kan du logga in här eller SKAPA KONTO.     

 ÖVNINGSBANKEN

MOBBARNA

mobbargubben
En känslosam övningen som visar hur lätt vi dömer andra, men också vilka allvarliga konsekvenser mobbning kan få.

ÄPPLET HÖGSTADIET

äpplet_vad fan händer
Att visa att vi inte alltid kan se hur någon mår inuti – och hur ord och handlingar kan påverka andra mer än vi tror. Eleverna får också en förståelse för hur nätmobbning kan se ut.

DILEMMA SOCIALA MEDIER

Firefly social medias sad emoji 2626
Reflektera över vilka konsekvenser det kan få att kränka någon på sociala medier.

TÄNKARHATT

Firefly one hat with question mark and great thoughts with hearts in different colors 5579
En motorisk övning som lyfter språkbruk och dess konsekvenser. Övningen utgår från fyra frågor: Är det trevligt? Är det ärligt? Är det nödvändigt? Och hur kännas för den som hör det? Hatten används som en symbol för att påminna om vikten av att reflektera över de ord man skall säga.

HÖRFÖRSTÅELSE MOBBNING

Firefly Jag vill ha en ung människa som är 10 år som lyssnar och där man kan se örat och ljudvågor 9
Denna övning syftar till att stärka elevernas hörförståelse, kritiska tänkande och empati genom att lyssna på och analysera olika scenarier om mobbning.

ROLLSPEL/TEATER MOBBNING

Firefly flera tjejer och killar som är överens och skakar hand samtidigt 94179 (1)
Genom att sätta sig in i olika roller och iscensätta en teater får eleverna möjlighet att utveckla sin empati och förståelse för hur mobbning kan yttra sig i olika former.

MITT VAL INTRO

DSCF8010
En värderingsövning i filmformat där elever tar ställning till olika problem genom att välja en påstående/färg utan påverkan av andra på kort tid. Besluten skall sedan diskuteras vilket ger goda samtal.

SUPER ACT INTRO

Artificial intelligence in humanoid head with neural network thinks. AI with Digital Brain is learning processing big data, analysis information. Face of cyber mind. Technology background concept.
En filmövning fokuserar på superkrafter/egenskaper som alla barn har och kan använda. Syftet är att eleverna tillsammans diskuterar fram vilka lösningar man kan använda i olika situationer.

FLER EXEMPEL MOBBNING/KRÄNKNING

Bilder_ovningar_1-100
Detta är en repetitionsövning från avsnitt 2. Klassen ska tillsammans ge fler exempel på fysisk, psykisk, verbal och nätmobbning.

ROLLERNA JUNIOR

Bilder_ovningar_19-100
I denna övning integreras filmen med interaktiv dialog. Du kommer att prata med Kim som om det händer “live”.

PROBLEMLÖSAREN

Bilder_ovningar_27-100
En övning där eleverna lär sig hur man löser konflikter genom att se olika videoklipp som de skall kunna reda ut.

MITT VAL VIDEO

MITTVALCARDS_Rityta 1
Olika påstående presenteras. Eleverna gör ett val hur de vill agera genom att visa färgen på Mitt val-kortet och där de får förklara sitt val.

WALK AND TALK

Two happy smiling talking girls teenagers students walking together, back view, young women with backpack, sunny day in the park background
Att samtala om ett ämne/begrepp exempel som sedan redovisas för klassen under en promenad

TA STÄLLNING

känslokorten-18
Ta ställning i olika frågor. Öva på att i en grupp säga/visa vad man tycker utan att bli påverkad av anda

VEM ÄR VEM?

Bild vem är vem
Att öva på att se skillnad mellan de olika rollerna/superkrafter

HERO-VACCIN

Firefly_3fc0f87b-3198-47a5-9884-deb435203814
Insikt att alla kan påverka och få verktyg att agera, när det händer saker som är fel.

OPERATION RYKTET

En kul och lärande övning om Rykten och hur fel det kan bli
Övningen är lik viskleken men mer verklig. Eleverna lyssnar på ett rykte och berätta det vidare istället för att viska. Syftet är att ge eleverna en klarare bild av vad ett rykte egentligen är och hur enkelt det kan förändras med några få personer inblandade.

HERO TIPSPROMENAD

tipspromenad
Det är frågor som eleverna har arbetat med i  BE THE HERO´s grundutbildning, som ger en bra repetition.

VAD ÄR JAG?

Vad är jag?
Eleverna ställs inför olika påståenden och får lista ut vilken roll, mobbningssätt eller Superkraft det är. Allt sker i realtid.

ROLLERNA

mobbargubben
En filmövning som handlar om rollerna inom mobbning och vilka detaljer som gör att man får en rollen. Hur lite som kan få en person att gå från en roll till en annan. Att alla personer som faktiskt kan göra skillnad.

MITT VAL MELLANSTADIET

DSCF8010
En värderingsövning i filmformat där elever tar ställning till olika problem genom att välja en påstående/färg utan påverkan av andra på kort tid. Besluten skall sedan diskuteras vilket ger goda samtal.

OPERATION INTERACTIVE

6-bilder-13
Detta är ett interaktivt filmuppdrag där man arbetar i grupp och listar ut vilka olika roller personer har. Att snabbt se en händelse och i en diskussion i sin grupp lista ut vilken roll de olika personerna har. Att träna på sin uppmärksamhet och att diskutera.

ÄPPLET MELLANSTADIET

äpplet_vad fan händer
Att visa att vi inte alltid kan se hur någon mår inuti – och hur ord och handlingar kan påverka andra mer än vi tror. Eleverna får också en förståelse för hur nätmobbning kan se ut.

OPERATION REBECCA

Rebecca ett uppdrag i grupp som ger kunskap
Filmövning om Rebecca och hennes vänner. Man följer och ser ett antal händelser som eleverna svarar på i ett quiz i dator eller Ipad. Eleverna lär sig dem olika mobbningssätten, rollerna i olika mobbningssituationer och hur lätt det är att bli delaktig i mobbning.

OPERATION ADRIAN

En spännande gruppövning som ger kunskap
En filmövning om Adrian och hans vänner, där eleverna gör ett Quiz/uppdrag, som ger ökad kunskap och samsyn om mobbningens roller.

HERO KÄNSLOÖVNING

Menti
Detta är en interaktiv övning där eleverna ser i realtid vad andra tycker och diskussioner kring detta.

TEATERN MELLANSTADIET

Portrait of man in goth style clothes and  ruff collar with scull makeup.
En rolig teaterutmaning där eleverna i grupper använder kreativitet och samarbete för att sätta upp och framföra en teaterföreställning, samtidigt som de gissar och reflekterar över de använda korten.

SUPER ACT

Artificial intelligence in humanoid head with neural network thinks. AI with Digital Brain is learning processing big data, analysis information. Face of cyber mind. Technology background concept.
Denna interaktiva filmövning fokuserar på de unika superkrafter och egenskaper som alla barn har och kan använda i vardagen. Under filmens gång ställs eleverna inför olika situationer där de tillsammans får diskutera och komma fram till lösningar.