Välkommen till ÖVNINGSBANKEN

För att ta del av våra grundutbildningar och övningsbank måste skolan registrera sig hos oss: REGISTRERA ER SKOLA Om er skola redan är registrerad, kan du logga in här eller SKAPA KONTO.     

 ÖVNINGSBANKEN

DILEMMA: VÅGA FRÅGA

Firefly a crown 81814
“En hörförståelse där ni får diskutera, i detta fall positivt grupptryck.”

FÖRDOMAR, FAKTA, VÄRDERING

Firefly a thinking girl and a boy that looks funny 14360
Lära sig begreppen fördomar, fakta och värderingar, och vad de innebär.

POSITIVT ELLER NEGATIVT GRUPPTRYCK

vet du hur det känns
Övningen hjälper eleverna att förstå vad grupptryck är och hur det kan påverka deras val och beteenden. Genom att diskutera både positivt och negativt grupptryck får eleverna reflektera över hur de kan stå emot negativa influenser och istället påverka varandra på ett positivt sätt.

DILEMMA SOCIALA MEDIER

Firefly social medias sad emoji 2626
Reflektera över vilka konsekvenser det kan få att kränka någon på sociala medier.

TÄNKARHATT

Firefly one hat with question mark and great thoughts with hearts in different colors 5579
En motorisk övning som lyfter språkbruk och dess konsekvenser. Övningen utgår från fyra frågor: Är det trevligt? Är det ärligt? Är det nödvändigt? Och hur kännas för den som hör det? Hatten används som en symbol för att påminna om vikten av att reflektera över de ord man skall säga.

INTRODUKTION MELLANSTADIET

Elementary School Computer Science Class: Smart Girl Uses Digital Tablet Computer, Friendly Teacher Helps Her by Explaining Lesson and Asignment. Children Getting Modern Education
Detta är en introduktion för skolans personal. Det är ett antal viktiga lektioner placerade i den ordningsföljd som ger mest bäst effekt enligt skolorna som ingått i våra testgrupper.

EFTERTEST – HÖGSTADIET

Hero of the Talk är ett utbildningsprogram att motverka mobbning på skolgården
Detta är samma test som gjorden innan utbildningen för att se klassens kunskaper innan och efter BE THE HERO. Om ni sparade era resultat så kan ni se hur elevernas kunskaper utvecklats.

MITT VAL INTRO

DSCF8010
En värderingsövning i filmformat där elever tar ställning till olika problem genom att välja en påstående/färg utan påverkan av andra på kort tid. Besluten skall sedan diskuteras vilket ger goda samtal.

SUPER ACT INTRO

Artificial intelligence in humanoid head with neural network thinks. AI with Digital Brain is learning processing big data, analysis information. Face of cyber mind. Technology background concept.
En filmövning fokuserar på superkrafter/egenskaper som alla barn har och kan använda. Syftet är att eleverna tillsammans diskuterar fram vilka lösningar man kan använda i olika situationer.

PORTALEN AVSNITT 3

Futuristic blue and red glowing neon round portal. Sci fi metal construction.
I det tredje avsnittet av BE THE HERO JUNIOR följer vi Kim, som tar olika roller i en mobbningssituation. Eleverna får en tydlig förståelse för hur dessa roller fungerar och påverkar en situation.

HERO STICKAN

Firefly Ett paket med tändstickor 83457
Motorik, glädje, samarbete. En övning att ta till när det behövs en brainbreak/bensträckare.

ROLLERNA JUNIOR

Bilder_ovningar_19-100
I denna övning integreras filmen med interaktiv dialog. Du kommer att prata med Kim som om det händer “live”.

PROBLEMLÖSAREN

Bilder_ovningar_27-100
En övning där eleverna lär sig hur man löser konflikter genom att se olika videoklipp som de skall kunna reda ut.

MITT VAL VIDEO

MITTVALCARDS_Rityta 1
Olika påstående presenteras. Eleverna gör ett val hur de vill agera genom att visa färgen på Mitt val-kortet och där de får förklara sitt val.

DILEMMA JASMINE

Thoughtful mother and daughter with pensive look keep hands on chin blue background, imagination.
Denna övning uppmuntrar reflektion kring olika perspektiv i olika situationer. Eleverna får träna på att utveckla sin förmåga att sätta sig in i andras synvinklar och att se helheten innan de drar förhastade slutsatser eller dömer någon.

TA STÄLLNING

känslokorten-18
Ta ställning i olika frågor. Öva på att i en grupp säga/visa vad man tycker utan att bli påverkad av anda

VEM ÄR VEM?

Bild vem är vem
Att öva på att se skillnad mellan de olika rollerna/superkrafter

DILEMMA STELLA (VEMS FEL)

känslokorten-29
Denna övning uppmuntrar reflektion kring olika perspektiv i olika situationer. Eleverna får träna på att utveckla sin förmåga att sätta sig in i andras synvinklar och att se helheten innan de drar förhastade slutsatser eller dömer någon

HERO RYGGSÄCK

Firefly_e640926a-f7ef-41e5-be99-38fc7149e981
Reflektera, analysera vad man tar med för kunskap, erfarenhet och upplevelser från HEROS utbildning. Med hjälp av ryggsäcken kan man visuellt fylla på sin kunskap med hjälp av att fylla den med pappersremsor, där man skriver ner vad man lärt sig tex( skillnaden på KKM osv)

OPERATION RYKTET

En kul och lärande övning om Rykten och hur fel det kan bli
Övningen är lik viskleken men mer verklig. Eleverna lyssnar på ett rykte och berätta det vidare istället för att viska. Syftet är att ge eleverna en klarare bild av vad ett rykte egentligen är och hur enkelt det kan förändras med några få personer inblandade.

HERO TIPSPROMENAD

tipspromenad
Det är frågor som eleverna har arbetat med i  BE THE HERO´s grundutbildning, som ger en bra repetition.

KÄNSLOR – MENTIMETER

A group of children sitting in a row looking up at something., A black and white photograph of three children looking up at the sky., children, looking up, sky, stars, night, outdoors, curiosity, wonder, gaze, contemplation, black and white, silhouette, focus, innocence, youth, stargazing
En övning som handlar om känslor, där man använder Mentimeter som gör att man kan rösta i realtid och se svaren direkt. Syftet är att ni kan ni se Era elevers svar vilket gör att ni kan få en diskussion om de tankar som klassen har om känslor.

VAD ÄR JAG?

Vad är jag?
Eleverna ställs inför olika påståenden och får lista ut vilken roll, mobbningssätt eller Superkraft det är. Allt sker i realtid.

ROLLERNA

mobbargubben
En filmövning som handlar om rollerna inom mobbning och vilka detaljer som gör att man får en rollen. Hur lite som kan få en person att gå från en roll till en annan. Att alla personer som faktiskt kan göra skillnad.

MITT VAL MELLANSTADIET

DSCF8010
En värderingsövning i filmformat där elever tar ställning till olika problem genom att välja en påstående/färg utan påverkan av andra på kort tid. Besluten skall sedan diskuteras vilket ger goda samtal.

OPERATION INTERACTIVE

6-bilder-13
Detta är ett interaktivt filmuppdrag där man arbetar i grupp och listar ut vilka olika roller personer har. Att snabbt se en händelse och i en diskussion i sin grupp lista ut vilken roll de olika personerna har. Att träna på sin uppmärksamhet och att diskutera.

OPERATION REBECCA

Rebecca ett uppdrag i grupp som ger kunskap
Filmövning om Rebecca och hennes vänner. Man följer och ser ett antal händelser som eleverna svarar på i ett quiz i dator eller Ipad. Eleverna lär sig dem olika mobbningssätten, rollerna i olika mobbningssituationer och hur lätt det är att bli delaktig i mobbning.

OPERATION ADRIAN

En spännande gruppövning som ger kunskap
En filmövning om Adrian och hans vänner, där eleverna gör ett Quiz/uppdrag, som ger ökad kunskap och samsyn om mobbningens roller.

TEATERN MELLANSTADIET

Portrait of man in goth style clothes and  ruff collar with scull makeup.
En rolig teaterutmaning där eleverna i grupper använder kreativitet och samarbete för att sätta upp och framföra en teaterföreställning, samtidigt som de gissar och reflekterar över de använda korten.

SUPER ACT

Artificial intelligence in humanoid head with neural network thinks. AI with Digital Brain is learning processing big data, analysis information. Face of cyber mind. Technology background concept.
Denna interaktiva filmövning fokuserar på de unika superkrafter och egenskaper som alla barn har och kan använda i vardagen. Under filmens gång ställs eleverna inför olika situationer där de tillsammans får diskutera och komma fram till lösningar.