För att ta del av våra grundutbildningar och övningsbank måste skolan registrera sig hos oss: REGISTRERA ER SKOLA Om er skola redan är registrerad, kan du logga in här eller SKAPA KONTO.
Att visa att vi inte alltid kan se hur någon mår inuti – och hur ord och handlingar kan påverka andra mer än vi tror. Eleverna får också en förståelse för hur nätmobbning kan se ut.
En motorisk övning som lyfter språkbruk och dess konsekvenser. Övningen utgår från fyra frågor: Är det trevligt? Är det ärligt? Är det nödvändigt? Och hur kännas för den som hör det? Hatten används som en symbol för att påminna om vikten av att reflektera över de ord man skall säga.
Detta är samma test som gjorden innan utbildningen för att se klassens kunskaper innan och efter BE THE HERO. Om ni sparade era resultat så kan ni se hur elevernas kunskaper utvecklats.
En värderingsövning i filmformat där elever tar ställning till olika problem genom att välja en påstående/färg utan påverkan av andra på kort tid. Besluten skall sedan diskuteras vilket ger goda samtal.
En filmövning fokuserar på superkrafter/egenskaper som alla barn har och kan använda. Syftet är att eleverna tillsammans diskuterar fram vilka lösningar man kan använda i olika situationer.
Denna övning uppmuntrar reflektion kring olika perspektiv i olika situationer. Eleverna får träna på att utveckla sin förmåga att sätta sig in i andras synvinklar och att se helheten innan de drar förhastade slutsatser eller dömer någon
Reflektera, analysera vad man tar med för kunskap, erfarenhet och upplevelser från HEROS utbildning.
Med hjälp av ryggsäcken kan man visuellt fylla på sin kunskap med hjälp av att fylla den med pappersremsor, där man skriver ner vad man lärt sig tex( skillnaden på KKM osv)
Övningen är lik viskleken men mer verklig. Eleverna lyssnar på ett rykte och berätta det vidare istället för att viska. Syftet är att ge eleverna en klarare bild av vad ett rykte egentligen är och hur enkelt det kan förändras med några få personer inblandade.
En värderingsövning i filmformat där elever tar ställning till olika problem genom att välja en påstående/färg utan påverkan av andra på kort tid. Besluten skall sedan diskuteras vilket ger goda samtal.
Att visa att vi inte alltid kan se hur någon mår inuti – och hur ord och handlingar kan påverka andra mer än vi tror. Eleverna får också en förståelse för hur nätmobbning kan se ut.
Filmövning om Rebecca och hennes vänner. Man följer och ser ett antal händelser som eleverna svarar på i ett quiz i dator eller Ipad. Eleverna lär sig dem olika mobbningssätten, rollerna i olika mobbningssituationer och hur lätt det är att bli delaktig i mobbning.
En rolig teaterutmaning där eleverna i grupper använder kreativitet och samarbete för att sätta upp och framföra en teaterföreställning, samtidigt som de gissar och reflekterar över de använda korten.
Denna interaktiva filmövning fokuserar på de unika superkrafter och egenskaper som alla barn har och kan använda i vardagen. Under filmens gång ställs eleverna inför olika situationer där de tillsammans får diskutera och komma fram till lösningar.