VÄLKOMMEN TILL ÖVNINGSBANKEN

MITT VAL INTRO

DSCF8010
En värderingsövning i filmformat där elever tar ställning till olika problem genom att välja en påstående/färg utan påverkan av andra på kort tid. Besluten skall sedan diskuteras vilket ger goda samtal.

PROBLEMLÖSAREN

Bilder_ovningar_27-100
En övning där eleverna lär sig hur man löser konflikter genom att se olika videoklipp som de skall kunna reda ut.

MITT VAL VIDEO

MITTVALCARDS_Rityta 1
Olika påstående presenteras. Eleverna gör ett val hur de vill agera genom att visa färgen på Mitt val-kortet och där de får förklara sitt val.

SPEED DEJT

speeddejt-02
Som Speed Dejting, som handlar om självreflektion och att lära känna sina klasskompisar.

GET MY NUMBER

Mathematics background made with solid numbers - Closeup view
Att på ett roligt sätt lära känna varandra, där siffror symboliserar saker om mig.

BLOMMAN

Experience the magic of nightblooming flowers as they come alive in a luminous explosion of color.
Denna övning syftar till att öva på att identifiera och förstå både sina egna och andras behov. Den hjälper eleverna att inse betydelsen av en god miljö för att främja välmående och personlig utveckling.

VAD TYCKER DU, VAD TYCKER JAG?

Bilder_ovningar_8-100
Se att man tycker i bland lika och andra gånger olika

OPERATION RYKTET

En kul och lärande övning om Rykten och hur fel det kan bli
Övningen är lik viskleken men mer verklig. Eleverna lyssnar på ett rykte och berätta det vidare istället för att viska. Syftet är att ge eleverna en klarare bild av vad ett rykte egentligen är och hur enkelt det kan förändras med några få personer inblandade.

SUPERKRAFTERNA

En övning som fungerar ungefär som Kahoot, som går ut på att arbeta med Superkrafterna och visualisera det som sker i klassen.

MITT VAL MELLANSTADIET

DSCF8010
En värderingsövning i filmformat där elever tar ställning till olika problem genom att välja en påstående/färg utan påverkan av andra på kort tid. Besluten skall sedan diskuteras vilket ger goda samtal.

Marshmallow Challenge

marschmallow
Bygg det högsta fristående tornet med spagettipinnar, tejp, snöre och placera en marshmallow på toppen.

HERO KÄNSLOÖVNING

Menti
Detta är en interaktiv övning där eleverna ser i realtid vad andra tycker och diskussioner kring detta.