Välkommen till ÖVNINGSBANKEN

För att ta del av våra grundutbildningar och övningsbank måste skolan registrera sig hos oss: REGISTRERA ER SKOLA Om er skola redan är registrerad, kan du logga in här eller SKAPA KONTO.     

 ÖVNINGSBANKEN

DILEMMA: VÅGA FRÅGA

Firefly a crown 81814
“En hörförståelse där ni får diskutera, i detta fall positivt grupptryck.”

FÖRDOMAR, FAKTA, VÄRDERING

Firefly a thinking girl and a boy that looks funny 14360
Lära sig begreppen fördomar, fakta och värderingar, och vad de innebär.

DILEMMA SOCIALA MEDIER

Firefly social medias sad emoji 2626
Reflektera över vilka konsekvenser det kan få att kränka någon på sociala medier.

HERO AFFÄREN

Firefly a store with grosseries with hearts oin the labels 77381
Här får eleverna värdera vad de tycker är viktiga egenskaper att ha.

TÄNKARHATT

Firefly one hat with question mark and great thoughts with hearts in different colors 5579
En motorisk övning som lyfter språkbruk och dess konsekvenser. Övningen utgår från fyra frågor: Är det trevligt? Är det ärligt? Är det nödvändigt? Och hur kännas för den som hör det? Hatten används som en symbol för att påminna om vikten av att reflektera över de ord man skall säga.

HERO CHIPS

Firefly chips bag with love and hearts 31930
En kreativ övning där eleverna designar och delar ut “chips” med positiva budskap för att träna på att lyfta andra och sprida glädje.

HERO PIZZA

Firefly göra en bild med pizza 77381
En rolig motorisk övning där olika begrepp repeteras.

ROLLSPEL/TEATER MOBBNING

Firefly flera tjejer och killar som är överens och skakar hand samtidigt 94179 (1)
Genom att sätta sig in i olika roller och iscensätta en teater får eleverna möjlighet att utveckla sin empati och förståelse för hur mobbning kan yttra sig i olika former.

DINA ERFARENHETER M

AdobeStock_1114550864
Detta är er skolas enkätundersökning om vad elever upplevt det sista året, men också hur man vill förändra sig i framtiden. Vill skolan kan man använda denna enkät flera gånger och se det som ett verktyg för att se förändring.

MITT VAL INTRO

DSCF8010
En värderingsövning i filmformat där elever tar ställning till olika problem genom att välja en påstående/färg utan påverkan av andra på kort tid. Besluten skall sedan diskuteras vilket ger goda samtal.

OPERATION SARA INTRO

DSCF8501
Detta är en filmövning som visar hur ett rykte snabbt kan sprida sig och göra livet svårt för en person. Skapa diskussion kring ryktesspridning och värdet av källkritik.

SUPER ACT INTRO

Artificial intelligence in humanoid head with neural network thinks. AI with Digital Brain is learning processing big data, analysis information. Face of cyber mind. Technology background concept.
En filmövning fokuserar på superkrafter/egenskaper som alla barn har och kan använda. Syftet är att eleverna tillsammans diskuterar fram vilka lösningar man kan använda i olika situationer.

PORTALEN AVSNITT 4

Futuristic blue and red glowing neon round portal. Sci fi metal construction.
I det fjärde avsnittet pratar vi äntligen om hur man blir en HERO och hur man kan agera i olika situationer. Vi går igenom de utmaningar som kan uppstå när man vill säga ifrån eller hjälpa någon.

HEROFILM HÖGSTADIET

DSC00642
Detta är vår film som vi använder som det sista innan våra grundutbildningar på mellan och högstadiet är slut. Filmens budskap är att tillsammans kan vi skapa förändring och vikten av att kunna förlåta.

HEROFILM MELLANSTADIET

DSC00642
Detta är vår film som vi använder som det sista innan våra grundutbildningar på mellan och högstadiet är slut. Filmens budskap är att tillsammans kan vi skapa förändring och vikten av att kunna förlåta.

PROBLEMLÖSAREN

Bilder_ovningar_27-100
En övning där eleverna lär sig hur man löser konflikter genom att se olika videoklipp som de skall kunna reda ut.

MITT VAL VIDEO

MITTVALCARDS_Rityta 1
Olika påstående presenteras. Eleverna gör ett val hur de vill agera genom att visa färgen på Mitt val-kortet och där de får förklara sitt val.

DILEMMA JASMINE

Thoughtful mother and daughter with pensive look keep hands on chin blue background, imagination.
Denna övning uppmuntrar reflektion kring olika perspektiv i olika situationer. Eleverna får träna på att utveckla sin förmåga att sätta sig in i andras synvinklar och att se helheten innan de drar förhastade slutsatser eller dömer någon.

TILLBAKA I TIDEN

Infinity time. Golden old fashion clock with numerals Abstract time spiral effect. Digital generated An image of a nice spiral watch on a dark background. The concept of time.
Att gå tillbaka i tiden och se tillbaka hur mycket man växt som människa.

WALK AND TALK

Two happy smiling talking girls teenagers students walking together, back view, young women with backpack, sunny day in the park background
Att samtala om ett ämne/begrepp exempel som sedan redovisas för klassen under en promenad

BALLONG HAVET

ballonghavet
Denna övning är en samarbetsövning som stärker gruppens sammanhållning och tydliggör vilken stor skillnad det kan göra när man hjälps åt.

WALK IN MY SHOES

Close-up of a person's legs in running shoes walking on a wet road lit by street lights during the evening, creating a reflective effect on the pavement.
Reflektera och respektera varandras olikheter

HERO-VACCIN

Firefly_3fc0f87b-3198-47a5-9884-deb435203814
Insikt att alla kan påverka och få verktyg att agera, när det händer saker som är fel.

HERO RYGGSÄCK

Firefly_e640926a-f7ef-41e5-be99-38fc7149e981
Reflektera, analysera vad man tar med för kunskap, erfarenhet och upplevelser från HEROS utbildning. Med hjälp av ryggsäcken kan man visuellt fylla på sin kunskap med hjälp av att fylla den med pappersremsor, där man skriver ner vad man lärt sig tex( skillnaden på KKM osv)

HERO MATTAN

HERomattan
Uppmärksamma och uppmuntra elever till att agera som en HERO!

SUPPORT MAP

Herokartan
Synliggöra och sortera vilket och vilka stöd man har i sitt nätverk. Förstå att det är en styrka att be om hjälp.

OPERATION MARIO

HERO_MARIO_ONLINE.00_03_15_00.Still001
Vi följer Mario och hans gäng. Behandlar frågor om negativa normer och hur man bryter dom. Skapa diskussion om varför destruktivt beteende fortgår och att få eller ingen agerar och säger ifrån.

DINA SUPERKRAFTER

Mina superkrafter
Eleverna svarar på påståenden gällande agerande. Utifrån sina svar får eleverna reda på vilken superkrafter som är dennes främsta egenskap.

HERO TIPSPROMENAD

tipspromenad
Det är frågor som eleverna har arbetat med i  BE THE HERO´s grundutbildning, som ger en bra repetition.

SUPERKRAFTERNA

superkrafterna
En övning som fungerar ungefär som Kahoot, som går ut på att arbeta med Superkrafterna och visualisera det som sker i klassen.

VAD ÄR JAG?

Vad är jag?
Eleverna ställs inför olika påståenden och får lista ut vilken roll, mobbningssätt eller Superkraft det är. Allt sker i realtid.

MITT VAL MELLANSTADIET

DSCF8010
En värderingsövning i filmformat där elever tar ställning till olika problem genom att välja en påstående/färg utan påverkan av andra på kort tid. Besluten skall sedan diskuteras vilket ger goda samtal.

OPERATION SARA

DSCF8501
Detta är en filmövning som visar hur ett rykte snabbt kan sprida sig och göra livet svårt för en person. Skapa diskussion kring ryktesspridning och värdet av källkritik.

OPERATION ADRIAN

En spännande gruppövning som ger kunskap
En filmövning om Adrian och hans vänner, där eleverna gör ett Quiz/uppdrag, som ger ökad kunskap och samsyn om mobbningens roller.

Komplimangströjan

Herotröjan
Viktigt att prata om skillnaden och att uppskatta en egenskap hos andra hellre än materiella ting.

Marshmallow Challenge

marschmallow
Bygg det högsta fristående tornet med spagettipinnar, tejp, snöre och placera en marshmallow på toppen.

TEATERN MELLANSTADIET

Portrait of man in goth style clothes and  ruff collar with scull makeup.
En rolig teaterutmaning där eleverna i grupper använder kreativitet och samarbete för att sätta upp och framföra en teaterföreställning, samtidigt som de gissar och reflekterar över de använda korten.

SUPER ACT

Artificial intelligence in humanoid head with neural network thinks. AI with Digital Brain is learning processing big data, analysis information. Face of cyber mind. Technology background concept.
Denna interaktiva filmövning fokuserar på de unika superkrafter och egenskaper som alla barn har och kan använda i vardagen. Under filmens gång ställs eleverna inför olika situationer där de tillsammans får diskutera och komma fram till lösningar.