Detta är en introduktion för skolans personal. Det är ett antal viktiga lektioner placerade i den ordningsföljd som ger mest bäst effekt enligt skolorna som ingått i våra testgrupper.
Detta är er skolas enkätundersökning om vad elever upplevt det sista året, men också hur man vill förändra sig i framtiden. Vill skolan kan man använda denna enkät flera gånger och se det som ett verktyg för att se förändring.
Detta är samma test som gjorden innan utbildningen för att se klassens kunskaper innan och efter BE THE HERO. Om ni sparade era resultat så kan ni se hur elevernas kunskaper utvecklats.
Detta är samma test som gjorden innan utbildningen för att se klassens kunskaper innan och efter BE THE HERO. Om ni sparade era resultat så kan ni se hur elevernas kunskaper utvecklats.
Detta är en filmövning som visar hur ett rykte snabbt kan sprida sig och göra livet svårt för en person. Skapa diskussion kring ryktesspridning och värdet av källkritik.
I det fjärde avsnittet pratar vi äntligen om hur man blir en HERO och hur man kan agera i olika situationer. Vi går igenom de utmaningar som kan uppstå när man vill säga ifrån eller hjälpa någon.
Detta är er skolas enkätundersökning om vad elever upplevt det sista året, men också hur man vill förändra sig i framtiden. Vill skolan kan man använda denna enkät flera gånger och se det som ett verktyg för att se förändring.
Eleverna får själva rita eller illustrera vad de själva har varit med om. Sedan får den som vill även berätta vad bilden säger. Var det konflikt, kränkning eller mobbning?
En filmövning som handlar om rollerna inom mobbning och vilka detaljer som gör de olika rollerna. Hur lite som kan få en person att gå från en roll till en annan. Att alla personer som faktiskt kan göra skillnad.
Detta är en filmövning som visar hur ett rykte snabbt kan sprida sig och göra livet svårt för en person. Skapa diskussion kring ryktesspridning och värdet av källkritik.
Detta är ett interaktivt filmuppdrag där man arbetar i grupp och listar ut vilka olika roller personer har. Att snabbt se en händelse och i en diskussion i sin grupp lista ut vilken roll de olika personerna har. Att träna på sin uppmärksamhet och att diskutera.
Filmövning om Rebecca och hennes vänner. Man följer och ser ett antal händelser som eleverna svarar på i ett quiz i dator eller Ipad. Eleverna lär sig dem olika mobbningssätten, rollerna i olika mobbningssituationer och hur lätt det är att bli delaktig i mobbning.