TA STÄLLNING

AdobeStock_630519926
Att ta ställning i olika frågor.

Egna erfarenheter

Frågetecken_Rityta 1 kopia
Att eleverna får tillfälle att dela erfarenheter som ofta dyker upp när man jobbar med KKM.

Känsloplåster

KÄNSLOPLÅSTERbild-04
Känslor och olika behov

SÅ GÖR VI (KLASSREGLER)

känslokorten-21
Tillsammans ska klassen komma fram till klass regler.

PORTALEN

Futuristic blue and red glowing neon round portal. Sci fi metal construction.
Under produktion – Denna filmövning handlar om att eleverna får visa att man kan ha olika roller.

PROBLEMLÖSAREN

Problemlösare-02
En övning där eleverna lär sig hur man löser konflikter genom att se olika videoklipp som de skall kunna reda ut.

MITT VAL VIDEO

MITTVALCARDS_Rityta 1
Olika påstående presenteras. Eleverna gör ett val hur de vill agera genom att visa färgen på Mitt val-kortet och där de får förklara sitt val.

DILEMMA JASMINE

psykisk
Reflektera kring olika perspektiv i olika situationer

TILLBAKA I TIDEN

Infinity time. Golden old fashion clock with numerals Abstract time spiral effect. Digital generated An image of a nice spiral watch on a dark background. The concept of time.
Att gå tillbaka i tiden och se tillbaka hur mycket man växt som människa.

WALK AND TALK

Two happy smiling talking girls teenagers students walking together, back view, young women with backpack, sunny day in the park background
Att samtala om ett ämne/begrepp exempel som sedan redovisas för klassen under en promenad

SWIPE RIGHT

herologga_Rityta 1 kopia 5
Reflektion av vilka typer av kompisar man vill ha i sitt liv

DILEMMA STELLA (VEMS FEL)

Reflektera kring olika perspektiv i olika situationer

HERO RYGGSÄCK

Firefly_e640926a-f7ef-41e5-be99-38fc7149e981
Reflektera, analysera vad man tar med för kunskap, erfarenhet och upplevelser från HEROS utbildning.

HERO MATTAN

LOGGOR_KLISTERMÄRKEN20240531_HEROlogga
Uppmärksamma och uppmuntra elever till att agera som en HERO!

SUPPORT MAP

Solidarity.
Synliggöra och sortera vilket och vilka stöd man har i sitt nätverk. Förstå att det är en styrka att be om hjälp.

OPERATION MARIO

HERO_MARIO_ONLINE.00_03_15_00.Still001
Vi följer Mario och hans gäng. Behandlar frågor om negativa normer och hur man bryter dom.

DINA SUPERKRAFTER

känslokorten-18
Eleverna svarar på påståenden gällande agerande. Utifrån sina svar får eleverna reda på vilken superkrafter som är dennes främsta egenskap.

OPERATION RYKTET

betheherokortenv3_Rityta 1 kopia 18
Övningen är lik viskleken men mer verklig. Eleverna får lyssna på ett rykte och berätta det vidare istället för att viska.

KÄNSLOR

känslokorten-20
En övning som handlar om känslor, där man använder Mentimeter som gör att man kan rösta i realtid och se svaren direkt.

SUPERKRAFTERNA

superhero businessman looking at city skyline at sunset. the concept of success, leadership and victory in business.
En övning som fungerar ungefär som Kahoot, som går ut på att arbeta med Superkrafterna och visualisera det som sker i klassen.

MITT VAL

DSCF8010
En värderingsövning där eleverna tar ställning till olika problem genom att välja en färg och att visa färgen i pannan.

Operation Sara

DSCF8501
Detta är en filmövning som visar hur ett rykte snabbt kan sprida sig och göra livet svårt för en person.

OPERATION REBECCA

Rebecca ett uppdrag i grupp som ger kunskap
Filmövning om Rebecca och hennes vänner. Man följer och ser ett antal händelser som eleverna svarar på i ett quiz i dator eller Ipad.

OPERATION ADRIAN

MAIN ADRIAN.00_03_09_15.Still012
En filmövning om Adrian och hans vänner, där eleverna gör ett Quiz/uppdrag.

Komplimangströjan

DSCF8051-2
Viktigt att prata om skillnaden och att uppskatta en egenskap hos andra hellre än materiella ting.

TEATERN

betheherokortenv3_Rityta 1 kopia 20
En rolig teaterutmaning för hela klassen där eleverna där eleverna arbetar i grupp.