Egna erfarenheter

Frågetecken_Rityta 1 kopia
Att eleverna får tillfälle att dela erfarenheter som ofta dyker upp när man jobbar med KKM.

Känsloplåster

KÄNSLOPLÅSTERbild-04
Känslor och olika behov

SÅ GÖR VI (KLASSREGLER)

känslokorten-21
Tillsammans ska klassen komma fram till klass regler.

ROLLSPEL/TEATER KKM

betheherokortenv3_Rityta 1 kopia 23
Lära sig begrepp och skillnaden på KKM (konflikt, kränkning och mobbing)

PORTALEN

Futuristic blue and red glowing neon round portal. Sci fi metal construction.
Under produktion – Denna filmövning handlar om att eleverna får visa att man kan ha olika roller.

PROBLEMLÖSAREN

Problemlösare-02
En övning där eleverna lär sig hur man löser konflikter genom att se olika videoklipp som de skall kunna reda ut.

MITT VAL VIDEO

MITTVALCARDS_Rityta 1
Olika påstående presenteras. Eleverna gör ett val hur de vill agera genom att visa färgen på Mitt val-kortet och där de får förklara sitt val.

FÖRTEST

Frågetecken_Rityta 1 kopia
Detta är ett test innan utbildningen för att se klassens kunskaper innan och efter BE THE HERO.

TILLBAKA I TIDEN

Infinity time. Golden old fashion clock with numerals Abstract time spiral effect. Digital generated An image of a nice spiral watch on a dark background. The concept of time.
Att gå tillbaka i tiden och se tillbaka hur mycket man växt som människa.

SPEED DEJT

speeddejt-02
Som Speed Dejting, som handlar om självreflektion och att lära känna sina klasskompisar.

WALK AND TALK

Two happy smiling talking girls teenagers students walking together, back view, young women with backpack, sunny day in the park background
Att samtala om ett ämne/begrepp exempel som sedan redovisas för klassen under en promenad

Blomman

Experience the magic of nightblooming flowers as they come alive in a luminous explosion of color.
Öva på att se och förstå sina och andras behov.

VET DU HUR DET KÄNNS

cryingJPS02
Få höra andras historia, erfarenheter och upplevelser.

TA STÄLLNING

Takeastand_Rityta 1
Ta ställning i olika frågor

MEMORY LOSS

paper note wall for idea or wording to another
Se hur andra uppfattar en. Stämmer det in med min egen självbild?

SWIPE RIGHT

herologga_Rityta 1 kopia 5
Reflektion av vilka typer av kompisar man vill ha i sitt liv

VAD TYCKER DU, VAD TYCKER JAG?

Thoughtful mother and daughter with pensive look keep hands on chin blue background, imagination.
Se att man tycker i bland lika och andra gånger olika

BALLONG HAVET

Different color balloons on the floor . Flat lay of colorful balloons . holiday, children's party, a games room, a box filled with small colored balls
Samarbete, gruppstärkande

WALK IN MY SHOES

Close-up of a person's legs in running shoes walking on a wet road lit by street lights during the evening, creating a reflective effect on the pavement.
Reflektera och respektera varandras olikheter

BRA KOMPIS RECEPTET

Spices on black background
Eleverna reflektera vilka egenskaper/ingredienser en bra kompis ska ha. Därefter skriver de ner ingredienserna i ett recept.

HERO RYGGSÄCK

Firefly_e640926a-f7ef-41e5-be99-38fc7149e981
Reflektera, analysera vad man tar med för kunskap, erfarenhet och upplevelser från HEROS utbildning.

HERO MATTAN

LOGGOR_KLISTERMÄRKEN20240531_HEROlogga
Uppmärksamma och uppmuntra elever till att agera som en HERO!

SUPPORT MAP

Solidarity.
Synliggöra och sortera vilket och vilka stöd man har i sitt nätverk. Förstå att det är en styrka att be om hjälp.

OPERATION HERO MS

LOGGOR_KLISTERMÄRKEN20240531_verbal kopia
En bildövning där eleverna lär sig att se de olika mobbningsätten.

KKM JUNIOR

KKM_Rityta 1
Filmövning som gör att eleverna beskriver skillnaderna mellan konflikt, kränkning och mobbning.

OPERATION HERO ROLL

education, elementary school, learning and people concept - group of school kids with pens and papers writing in classroom
En övning där eleverna i grupp, analyserar och ritar på ett uppdrag.

OPERATION MARIO

HERO_MARIO_ONLINE.00_03_15_00.Still001
Vi följer Mario och hans gäng. Behandlar frågor om negativa normer och hur man bryter dom.

DINA SUPERKRAFTER

känslokorten-18
Eleverna svarar på påståenden gällande agerande. Utifrån sina svar får eleverna reda på vilken superkrafter som är dennes främsta egenskap.

KÄNSLOR

känslokorten-20
En övning som handlar om känslor, där man använder Mentimeter som gör att man kan rösta i realtid och se svaren direkt.

SUPERKRAFTERNA

superhero businessman looking at city skyline at sunset. the concept of success, leadership and victory in business.
En övning som fungerar ungefär som Kahoot, som går ut på att arbeta med Superkrafterna och visualisera det som sker i klassen.

MITT VAL

DSCF8010
En värderingsövning där eleverna tar ställning till olika problem genom att välja en färg och att visa färgen i pannan.

ÄPPLET & MOBBARNA

äpplet_vad fan händer
Den mest lärorika övningen som handlar om mobbningens konsekvens, där två äpplen har huvudrollen och 50-barn.

OPERATION REBECCA

Rebecca ett uppdrag i grupp som ger kunskap
Filmövning om Rebecca och hennes vänner. Man följer och ser ett antal händelser som eleverna svarar på i ett quiz i dator eller Ipad.

Komplimangströjan

DSCF8051-2
Viktigt att prata om skillnaden och att uppskatta en egenskap hos andra hellre än materiella ting.

HERO KÄNSLOÖVNING

e680511993fbd24b5e922c0fb4b377b2
Detta är en interaktiv övning där eleverna ser i realtid vad andra tycker och diskussioner kring detta.

TEATERN

betheherokortenv3_Rityta 1 kopia 20
En rolig teaterutmaning för hela klassen där eleverna där eleverna arbetar i grupp.