Egna erfarenheter

Frågetecken_Rityta 1 kopia
Att eleverna får tillfälle att dela erfarenheter som ofta dyker upp när man jobbar med KKM.

Känsloplåster

KÄNSLOPLÅSTERbild-04
Känslor och olika behov

SÅ GÖR VI (KLASSREGLER)

känslokorten-21
Tillsammans ska klassen komma fram till klass regler.

PORTALEN

Futuristic blue and red glowing neon round portal. Sci fi metal construction.
Under produktion – Denna filmövning handlar om att eleverna får visa att man kan ha olika roller.

TILLBAKA I TIDEN

Infinity time. Golden old fashion clock with numerals Abstract time spiral effect. Digital generated An image of a nice spiral watch on a dark background. The concept of time.
Att gå tillbaka i tiden och se tillbaka hur mycket man växt som människa.

WALK AND TALK

Two happy smiling talking girls teenagers students walking together, back view, young women with backpack, sunny day in the park background
Att samtala om ett ämne/begrepp exempel som sedan redovisas för klassen under en promenad

SWIPE RIGHT

herologga_Rityta 1 kopia 5
Reflektion av vilka typer av kompisar man vill ha i sitt liv

BALLONG HAVET

Different color balloons on the floor . Flat lay of colorful balloons . holiday, children's party, a games room, a box filled with small colored balls
Samarbete, gruppstärkande

WALK IN MY SHOES

Close-up of a person's legs in running shoes walking on a wet road lit by street lights during the evening, creating a reflective effect on the pavement.
Reflektera och respektera varandras olikheter

HERO RYGGSÄCK

Firefly_e640926a-f7ef-41e5-be99-38fc7149e981
Reflektera, analysera vad man tar med för kunskap, erfarenhet och upplevelser från HEROS utbildning.

HERO MATTAN

LOGGOR_KLISTERMÄRKEN20240531_HEROlogga
Uppmärksamma och uppmuntra elever till att agera som en HERO!

SUPPORT MAP

Solidarity.
Synliggöra och sortera vilket och vilka stöd man har i sitt nätverk. Förstå att det är en styrka att be om hjälp.

OPERATION MARIO

HERO_MARIO_ONLINE.00_03_15_00.Still001
Vi följer Mario och hans gäng. Behandlar frågor om negativa normer och hur man bryter dom.

DINA SUPERKRAFTER

känslokorten-18
Eleverna svarar på påståenden gällande agerande. Utifrån sina svar får eleverna reda på vilken superkrafter som är dennes främsta egenskap.

KÄNSLOR

känslokorten-20
En övning som handlar om känslor, där man använder Mentimeter som gör att man kan rösta i realtid och se svaren direkt.

SUPERKRAFTERNA

superhero businessman looking at city skyline at sunset. the concept of success, leadership and victory in business.
En övning som fungerar ungefär som Kahoot, som går ut på att arbeta med Superkrafterna och visualisera det som sker i klassen.

MITT VAL

DSCF8010
En värderingsövning där eleverna tar ställning till olika problem genom att välja en färg och att visa färgen i pannan.

OPERATION REBECCA

Rebecca ett uppdrag i grupp som ger kunskap
Filmövning om Rebecca och hennes vänner. Man följer och ser ett antal händelser som eleverna svarar på i ett quiz i dator eller Ipad.

Komplimangströjan

DSCF8051-2
Viktigt att prata om skillnaden och att uppskatta en egenskap hos andra hellre än materiella ting.