För att ta del av våra grundutbildningar och övningsbank måste skolan registrera sig hos oss: REGISTRERA ER SKOLA Om er skola redan är registrerad, kan du logga in här eller SKAPA KONTO.
Eleverna ska få möjlighet att tillsammans bestämma regler och klimat för klassen. Genom att vara delaktiga i processen känner de ett större ansvar och engagemang.
En värderingsövning i filmformat där elever tar ställning till olika problem genom att välja en påstående/färg utan påverkan av andra på kort tid. Besluten skall sedan diskuteras vilket ger goda samtal.
Avsnitt 1 på BE THE HERO JUNIOR. Ida och Maximus öppnar upp en magisk portal som tar de till verkliga situationer. I detta avsnitt lär vi oss skillnaden mellan konflikt, kränkning och mobbning
I det tredje avsnittet av BE THE HERO JUNIOR följer vi Kim, som tar olika roller i en mobbningssituation. Eleverna får en tydlig förståelse för hur dessa roller fungerar och påverkar en situation.
Avsnitt 1 på BE THE HERO JUNIOR. Ida och Maximus öppnar upp en magisk portal som tar de till verkliga situationer. I detta avsnitt lär vi oss skillnaden mellan konflikt, kränkning och mobbning
Denna övning uppmuntrar reflektion kring olika perspektiv i olika situationer. Eleverna får träna på att utveckla sin förmåga att sätta sig in i andras synvinklar och att se helheten innan de drar förhastade slutsatser eller dömer någon.
Denna övning uppmuntrar reflektion kring olika perspektiv i olika situationer. Eleverna får träna på att utveckla sin förmåga att sätta sig in i andras synvinklar och att se helheten innan de drar förhastade slutsatser eller dömer någon
Reflektera, analysera vad man tar med för kunskap, erfarenhet och upplevelser från HEROS utbildning.
Med hjälp av ryggsäcken kan man visuellt fylla på sin kunskap med hjälp av att fylla den med pappersremsor, där man skriver ner vad man lärt sig tex( skillnaden på KKM osv)
Filmövning som gör att eleverna beskriver skillnaderna mellan konflikt, kränkning och mobbning. Idag används ofta felaktiga begrepp. I denna övning lär sig eleverna hur man förstår vad som är vad.
Vi följer Mario och hans gäng. Behandlar frågor om negativa normer och hur man bryter dom. Skapa diskussion om varför destruktivt beteende fortgår och att få eller ingen agerar och säger ifrån.
Övningen är lik viskleken men mer verklig. Eleverna lyssnar på ett rykte och berätta det vidare istället för att viska. Syftet är att ge eleverna en klarare bild av vad ett rykte egentligen är och hur enkelt det kan förändras med några få personer inblandade.
En övning som handlar om känslor, där man använder Mentimeter som gör att man kan rösta i realtid och se svaren direkt. Syftet är att ni kan ni se Era elevers svar vilket gör att ni kan få en diskussion om de tankar som klassen har om känslor.
En värderingsövning i filmformat där elever tar ställning till olika problem genom att välja en påstående/färg utan påverkan av andra på kort tid. Besluten skall sedan diskuteras vilket ger goda samtal.