Detta är er skolas enkätundersökning, olm vad elever upplevt det sista året, men också hur man vill förändra sig i framtiden. Vill skolan kan man använda denna enkät flera gånger och se det som ett verktyg för att se förändring.
Eleverna får själva rita eller illustrera vad de själva har varit med om. Sedan får den som vill även berätta vad bilden säger. Var det konflikt, kränkning eller mobbning?
En filmövning som handlar om de olika rollerna som finns inom mobbning och vad för detaljer som skapar de olika rollerna. Lära eleverna om de olika rollerna och hur lite som kan få en person att gå från en roll till en annan. Att alla personer som ser situationen faktiskt kan göra skillnad.
Detta är en filmövning som visar hur ett rykte snabbt kan sprida sig och göra livet svårt för en person. Skapa diskussion kring ryktesspridning och värdet av källkritik.
Detta är ett interaktivt filmuppdrag där man arbetar i grupp och listar ut vilka olika roller personer har. Att snabbt se en händelse och i en diskussion i sin grupp lista ut vilken roll de olika personerna har. Att träna på sin uppmärksamhet och att diskutera.
Filmövning om Rebecca och hennes vänner. Man följer och ser ett antal händelser som eleverna svarar på i ett quiz i dator eller Ipad. Eleverna lär sig dem olika mobbningssätten, rollerna i olika mobbningssituationer och hur lätt det är att bli delaktig i mobbning.
En filmövning om Adrian och hans vänner, där eleverna gör ett Quiz/uppdrag, som ger ökad kunskap och samsyn om mobbningens roller. Samt inse att skillnaden mellan att vara en medmobbare, passiv mobbare eller åskådare är väldigt liten.
En filmövning fokuserar på superkrafter/egenskaper som alla barn har och kan använda. Syftet är att eleverna tillsammans diskuterar fram vilka lösningar man kan använda i olika situationer.