Välkommen till ÖVNINGSBANKEN

För att ta del av våra grundutbildningar och övningsbank måste skolan registrera sig hos oss: REGISTRERA ER SKOLA Om er skola redan är registrerad, kan du logga in här eller SKAPA KONTO.     

 ÖVNINGSBANKEN

DILEMMA: VÅGA FRÅGA

Firefly a crown 81814
“En hörförståelse där ni får diskutera, i detta fall positivt grupptryck.”

FÖRDOMAR, FAKTA, VÄRDERING

Firefly a thinking girl and a boy that looks funny 14360
Lära sig begreppen fördomar, fakta och värderingar, och vad de innebär.

POSITIVT ELLER NEGATIVT GRUPPTRYCK

vet du hur det känns
Övningen hjälper eleverna att förstå vad grupptryck är och hur det kan påverka deras val och beteenden. Genom att diskutera både positivt och negativt grupptryck får eleverna reflektera över hur de kan stå emot negativa influenser och istället påverka varandra på ett positivt sätt.

MITT VAL INTRO

DSCF8010
En värderingsövning i filmformat där elever tar ställning till olika problem genom att välja en påstående/färg utan påverkan av andra på kort tid. Besluten skall sedan diskuteras vilket ger goda samtal.

TEATERN HÖGSTADIET

Är den absolut roligaste övningen. En tävling i teaterform, där alla är vinnare
En rolig teaterutmaning där eleverna i grupper använder kreativitet och samarbete för att sätta upp och framföra en teaterföreställning, samtidigt som de gissar och reflekterar över de använda korten.

ROLLERNA JUNIOR

Bilder_ovningar_19-100
I denna övning integreras filmen med interaktiv dialog. Du kommer att prata med Kim som om det händer “live”.

DILEMMA JASMINE

Thoughtful mother and daughter with pensive look keep hands on chin blue background, imagination.
Denna övning uppmuntrar reflektion kring olika perspektiv i olika situationer. Eleverna får träna på att utveckla sin förmåga att sätta sig in i andras synvinklar och att se helheten innan de drar förhastade slutsatser eller dömer någon.

VET DU HUR DET KÄNNS

vet du hur det känns
Få höra andras historia, erfarenheter och upplevelser.

TA STÄLLNING

känslokorten-18
Ta ställning i olika frågor. Öva på att i en grupp säga/visa vad man tycker utan att bli påverkad av anda

DILEMMA STELLA (VEMS FEL)

känslokorten-29
Denna övning uppmuntrar reflektion kring olika perspektiv i olika situationer. Eleverna får träna på att utveckla sin förmåga att sätta sig in i andras synvinklar och att se helheten innan de drar förhastade slutsatser eller dömer någon

HERO RYGGSÄCK

Firefly_e640926a-f7ef-41e5-be99-38fc7149e981
Reflektera, analysera vad man tar med för kunskap, erfarenhet och upplevelser från HEROS utbildning. Med hjälp av ryggsäcken kan man visuellt fylla på sin kunskap med hjälp av att fylla den med pappersremsor, där man skriver ner vad man lärt sig tex( skillnaden på KKM osv)

OPERATION MARIO

HERO_MARIO_ONLINE.00_03_15_00.Still001
Vi följer Mario och hans gäng. Behandlar frågor om negativa normer och hur man bryter dom. Skapa diskussion om varför destruktivt beteende fortgår och att få eller ingen agerar och säger ifrån.

ROLLERNA

mobbargubben
En filmövning som handlar om rollerna inom mobbning och vilka detaljer som gör att man får en rollen. Hur lite som kan få en person att gå från en roll till en annan. Att alla personer som faktiskt kan göra skillnad.

MITT VAL MELLANSTADIET

DSCF8010
En värderingsövning i filmformat där elever tar ställning till olika problem genom att välja en påstående/färg utan påverkan av andra på kort tid. Besluten skall sedan diskuteras vilket ger goda samtal.

OPERATION ADRIAN

En spännande gruppövning som ger kunskap
En filmövning om Adrian och hans vänner, där eleverna gör ett Quiz/uppdrag, som ger ökad kunskap och samsyn om mobbningens roller.

TEATERN MELLANSTADIET

Portrait of man in goth style clothes and  ruff collar with scull makeup.
En rolig teaterutmaning där eleverna i grupper använder kreativitet och samarbete för att sätta upp och framföra en teaterföreställning, samtidigt som de gissar och reflekterar över de använda korten.