Detta är en introduktion för skolans personal. Det är ett antal viktiga lektioner placerade i den ordningsföljd som ger mest bäst effekt enligt skolorna som ingått i våra testgrupper.
En värderingsövning i filmformat där elever tar ställning till olika problem genom att välja en påstående/färg utan påverkan av andra på kort tid. Besluten skall sedan diskuteras vilket ger goda samtal.
En filmövning fokuserar på superkrafter/egenskaper som alla barn har och kan använda. Syftet är att eleverna tillsammans diskuterar fram vilka lösningar man kan använda i olika situationer.
Övningen är lik viskleken men mer verklig. Eleverna lyssnar på ett rykte och berätta det vidare istället för att viska. Syftet är att ge eleverna en klarare bild av vad ett rykte egentligen är och hur enkelt det kan förändras med några få personer inblandade.
En värderingsövning i filmformat där elever tar ställning till olika problem genom att välja en påstående/färg utan påverkan av andra på kort tid. Besluten skall sedan diskuteras vilket ger goda samtal.
Filmövning om Rebecca och hennes vänner. Man följer och ser ett antal händelser som eleverna svarar på i ett quiz i dator eller Ipad. Eleverna lär sig dem olika mobbningssätten, rollerna i olika mobbningssituationer och hur lätt det är att bli delaktig i mobbning.
En filmövning fokuserar på superkrafter/egenskaper som alla barn har och kan använda. Syftet är att eleverna tillsammans diskuterar fram vilka lösningar man kan använda i olika situationer.