Detta är en empati- och fördomsövning där eleverna får förståelse över den allvarligaste konsekvensen av mobbning. Utifrån bilder på barn får eleverna gissa vem dem tror är mobbare. Eleverna får sedan se en film som visar att alla dessa barn blivit mobbade. Övningen MOBBARNA får eleverna att förstå att vem som helst kan bli mobbad och att utseende eller intressen inte spelar någon roll.
OBS: Denna lektion rekommenderar vi att någon från elevhälsoteamet är med på, då den kommer att väcka mycket känslor och tankar. Enligt vår statistik tycker eleverna att detta är den mest lärorika övningen.
- Eleverna skannar QR-KODEN som finns i filmen för att komma till övningen att hitta barn de tror har mobbat
- Filmen stannar efter en nedräkning, se till att alla barn hinner skicka in sitt resultat
- Starta sedan igång filmen igen.
- När resultaten på vilka barn som fått mest röster kommer stannar filmen upp igen. Här skall du styra en frågestund om varför man röstat på dessa barn. När detta är klart trycker du på play igen och ni får se de barn som fick minst röster. Samma här så förs en diskussion om varför dessa fick minst röster.
- Sedan kommer det stå att du ska skära äpplen. Här håller ni kort frågestund om varför ena äpplet var brunt.
- Sedan spelar du igång filmen igen och då visas sannigen om barnen.
När filmen stannar igen efter att barnen sett sanningen
- Viktigt att fånga upp barnens tankar och intryck.
- Hur kändes det att se den här filmen?
- Vad har ni för tankar?
- Visste ni att mobbning var så här allvarligt?
- Förklara att vem som helst kan bli mobbad, men ingen förtjänar att bli det.
Play igen
Avslutningen där barn ger en uppmaning om att göra skillnad.
Om eleverna inte kan scanna QR-koden:
QR-KOD:GISSA MOBBARNA
LÄNK: https://www.bethehero.se/mobbarna/